Portret over emeritus hoogleraar Koos van Weringh in de maak

Stichting Beeldlijn bereidt een documentaire portret voor over criminoloog en emeritus hoogleraar Koos van Weringh. Volgend jaar wordt de oud- Groninger tachtig jaar. Maar de voornaamste reden is zijn uitgebreide collectie spotprenten die hij in de loop der jaren heeft verzameld, meer dan 150.000 stuks die bij hem thuis in Keulen- waar hij nu woont- […]

Stichting Beeldlijn bereidt een documentaire portret voor over criminoloog en emeritus hoogleraar Koos van Weringh. Volgend jaar wordt de oud- Groninger tachtig jaar. Maar de voornaamste reden is zijn uitgebreide collectie spotprenten die hij in de loop der jaren heeft verzameld, meer dan 150.000 stuks die bij hem thuis in Keulen- waar hij nu woont- zijn opgeslagen. Spotprenten die gemaakt zijn door tal van ( inter) nationale kunstenaars. Hij krijgt nu nog wekelijks van de Spaanse krant El Pais de spotprenten toegestuurd. “Kranten verdwijnen en karikaturen worden nauwelijks nog afgedrukt”, zegt hij. “Dat is een schande, want spotprenten zijn toch een spiegel van de geschiedenis”. Van Weringh heeft een aantal standaardwerken op het gebied van politieke prenten op zijn naam staan, waaronder een een boek over de tekenaar Albert Hahn uit 1969. Hij woonde afwisselend in Moskou, Peking en Berlijn. De première van de film zal plaatsvinden in september 2014, in Nieuwspoort in samenwerking met het Persmuseum en de Stichting Politiek en Prent tijdens de jaarlijkse uitreiking van de Inktspotprijs 2014. Stichting J. B. Scholtenfonds heeft een forse donatie gedaan om de film te realiseren.