Een gedroomde samenleving: 35 jaar Theater te Water

Theater te Water: wie kent het niet! Een varend theatergezelschap, uniek in Nederland. Wat in 1982 begon als een droom van één jongeman, Just Vink, is in 35 jaar bijna gemeengoed geworden

Een film van Saskia Jeulink

Première in 23 augustus 2017 tijdens Noorderzon

Link naar vimeo

Regisseur – Saskia Jeulink
Producent – Lejo Siepe & Nynke Oele
Camera & montage – Arno Cupedo
Extra camera – Jeen de Vos, Wijnand Klein
Geluid en geluidsmixage – Menno Knevel
Muziek Compositie – Gijs van Veldhuizen
Uitvoering muziek – Harmen Ridderbos, Berend Rombouts, Sebastiaan Wiering, Heta Salkolathi
Onderzoek – Saskia Jeulink
Kleurcorrectie – Arno Cupedo
Archiefmateriaal – GAVA Gronings AudioVisueel Archief, Stichting Beeld en Geluid, Beeldbank Groningen, OOG TV en RTV Noord
Productie – Stichting Beeldlijn
Jaar – 2017
Financierders – Crowdfunders, Provincie Groningen, Provincie Drenthe, Kunstraad Groningen, VSB fonds, Oranje Fonds, Gravin. Van Bijlandt Stichting, Stichting Beeldlijn, Stichting Theater te Water
Lengte  – 46 min
Première – Noorderzon 2017
Omroep/distributie – Noordelijk filmfestival, Noorderzon

Theater te Water: wie kent het niet!

Een varend theatergezeLschap, uniek in Nederland. Wat in 1982 begon als een droom van één jongeman, Just Vink, is in 35 jaar bijna gemeengoed geworden. Theater te Water stopte eind vorig jaar. Aanleiding voor filmmaker en oud-Theater te Water speelster Saskia Jeulink (Stichting Beeldlijn) omeen sfeervol en sociaal bewogen portret te maken van dit fenomeen. Met Theater te Water als vertrekpunt legt zij een verbinding met onderwerpen als de economisering van het cultuurbestel, de veranderende tijdgeest en ontwikkelingen in het sociaal-culturele leven in de dorpen. Tegelijkertijd is het een ode aan de ambitie, idealen en verbeeldingskracht van regisseur Vink en spelers van het eerste uur zoals Alina Kiers, Frank den Hollander, Bert Visscher en Arno van der Heyden tot aan de jonge generatie spelers, de twintigers van nu.

Op 23 augustus om 19:00u vindt de première plaats van de Beeldlijn-film ‘Een gedroomde samenleving: 35 jaar Theater te Water’. Dit gaat plaatsvinden tijdens Noorderzon in de Ophelia tent. Daarnaast is de film op 2 september ook te zien in Theater Van Beresteyn in Veendam.