DVD NAJAAR AANBIEDINGEN

t/m 31 december 2019 zijn de hieronder te vinden dvd's afgeprijsd van € 15,00 naar € 5,00 (zolang de voorraad strekt)

Klik op de titel om de DVD aan te schaffen.

SPOREN VAN VASALIS

Een portret van Vasalis met de nadruk op haar poëzie. Met unieke bandopnames. Vasalis vertelt over haar poëzie, haar aanvaringen met de Vijftigers en haar werk als kinderpsychiater in Drenthe.

RUTGER KOPLAND | DE TAAL VAN HET VERLANGEN

Gesprekken met dichter Rutger Kopland. Naast zijn dichterschap komt ook zijn werk als psychiater aan de orde. Unieke beelden met optredens van Kopland als cabaretier, als filmer, als dichter en in gesprek met patienten.

HAFKENSCHEID | PORTRET VAN EEN SCHILDER

Indringend portret van een raskunstenaar die het menselijk tekort al schilderend vastlegt, naakt, verlaten en gevangen.

DE PLOEG 1918-1928

In 1918 wordt De Groninger Kunstkring de Ploeg opgericht. Bekende kunstenaars als Hendrik Nicolaas Werkman, Jan van der Zee, Johan Dijkstra, Wobbe Alkema en Jan Wiegers geven vorm, kleur en inhoud aan het Groninger expressionisme. Daarnaast worden belangrijke Ploegkunstenaars als Jan Altink, George Martens, Job Hansen en Jan Jordens gepresenteerd in hun meest interessante periode. Jan Wiegers gaf met zijn aan Kirchner ontleende expressionisme de aanzet tot vernieuwingen in Groningen.

FRÉ MEIS | WOORDEN VAN BETON

Portret van de Fré Meis, een van de kleurrijkste figuren uit de na-oorlogse politiek. Actievoerder, stakingsleider, vakbondsman en volksvertegenwoordiger van de Communistische Partij van Nederland (CPN),  de ‘Fidel Castro van de Veenkoloniën’ (VPRO) – slechts enkele dvd’s beschikbaar.

HARM HINDRIK MEIJER | GRONINGER REGIONALIST

Documentaire over politicus Harm Hindrik Meijer (1919-1988) die de Gröniger Bond oprichtte in 1974. Dit was de eerste Groningse provinciale partij. De film gaat in op de betekenis van Meijer voor de provincie Groningen. Was hij zijn tijd vooruit? Was hij de Veenkoloniale Don Quichotte? Hij voerde een strijd om de Groningse taal een belangrijke plaats te geven.