PR & Disseminatie

Mijn film heeft nationale en internationale doelgroepen. Om mijn film zo toegankelijk mogelijk te maken, maak ik zowel een Nederlandse als een internationale, Engelstalige versie. De voice-over voor de internationale versie wordt in het Engels opgenomen, andere delen van de film worden ondertiteld.

De PR en disseminatie gaat volgens het daarvoor ontwikkelde plan waarvan de contouren nu al vast staan. Wij onderscheiden een algemeen en bijzonder publiek. Het algemeen publiek is geïnteresseerd in documentaires die maatschappelijke thema’s aan de orde stellen. Wij bereiken deze doelgroep middels filmfestivals, TV uitzendingen en streamingdiensten. Daarnaast is er een specifieke doelgroep van mensen die persoonlijk te maken hebben met de problematiek die in de film centraal staat. Deze mensen worden bereikt door besloten voorstellingen die georganiseerd worden door zorg- en onderwijsorganisaties.

Voor de wereldpremière van de film richt ik mij op het IDFA van 2021. Daarnaast wordt mijn film ingezonden naar diverse filmfestivals in Nederland, zoals SCENECS in Hilversum en het Noordelijke Filmfestival in Leeuwarden. Interessant zijn ook filmfestivals die gefocust zijn op de specifieke thema’s van mijn film, zoals het Look and Roll festival in Zwitserland, en festivals die films inzetten om dialoog te stimuleren over belangrijke actuele onderwerpen. Er is nog geen omroep aan het project verbonden, maar interesse is er al wel. Voor verdere verspreiding, gaat mijn voorkeur uit naar een streamingdienst omdat dit goed aansluit bij het kijkgedrag mijn doelgroep.

Bovendien hebben een aantal zorg- en onderwijsorganisaties al aangegeven belangstelling te hebben voor mijn film. Organisaties zoals Lentis, SolutionS en Stichting Naast werken met verslaafden en hun naasten. Een aantal van deze organisaties heeft ondersteuningsbrieven geschreven. Een paar citaten:

We vinden het een toegankelijke en waardevolle weergave voor jongeren die in soortgelijke situaties verkeren. Juist omdat de documentaire gemaakt is door een jonge filmmaker die dicht betrokken is bij het onderwerp en onderdeel is van de documentaire. Het authentieke, de herkenbaarheid en echtheid maakt dat we denken dat de meeste jongeren deze documentaire willen zien. We vinden dat de film kan dienen als startpunt voor een gesprek over dit onderwerp. – Lentis

De film heeft dankzij het speelse karakter een ontwapenend effect, wat het makkelijk maakt je als kijker te identificeren met de hoofdpersonen. Veel mensen hebben een dergelijke vriendschap en periode doorgemaakt, waarin alles kan en mag en je je onkwetsbaar waant. Het verneukeratieve van deze ziekte is dat je daar pas bewust van wordt, wanneer je in die kritische fase zit. Dit heimelijke beloop wordt in deze film heel goed zichtbaar gemaakt. – SolutionS

Ik denk dat de film ook educatief gebruikt zal gaan worden. Het decanaat van de Hanzehogeschool Groningen heeft ook belangstelling getoond voor deze film. De hoofdfiguren studeerden hier, maar de thematiek is universeel en komt voor in het middelbaar en hoger onderwijs.


Planning

Pre-productie

september 2020- januari 2021

Productie

Februari 2021 – april 2021

Postproductie

Mei 2021 – juni 2021

Première

November 2021

Terug