Aanbevelingen

Hieronder ondersteuningen van organisaties die het belang van deze film willen benadrukken.

Stichting Naast
De missie van Stichting Naast is het creëren van een structureel en toegankelijk hulpaanbod voor de partners, familie en vrienden (naasten) van verslaafden.

Stichting Naast is geïnteresseerd in dit belangrijke project. De  jonge talentvolle filmmaker Joey Benistant gaat zijn eerste lange docu maken. Het onderwerp is  zijn vriendschap met Matthijs, die worstelt met een alles vernietigende verslaving van alcohol en drugs. Joey volgt hem 13 jaar lang tot aan de dood van Matthijs, hij  overleed op 27 jarige leeftijd aan overdosis. De film laat zien hoe destructief verslaving is en hoe machteloos Joey is ten opzichte van het gebruik van Matthijs.

Voor Stichting Naast is het belangrijk dat deze film er komt, omdat het laat zien hoe lelijk de ziekte van verslaving is en hoe het is om een een dierbare verslaafde te hebben en je eigenlijk niets kan doen. Voor de doelgroep en eigenlijk iedereen  is dit een belangrijke film, omdat het probleem rondom alcohol en drugs groter aan het worden is.

Stichting Naast heeft de intentie de film in te zetten bij haar hulpaanbod.

Hartelijke groet,

Clara Rus, Projectleider en hoofdbehandelaar
Pand Zuid  I IJsbaanpad 9  I  1076 CV Amsterdam
www.stichtingnaast.nl

Jonx, Lentis
Lentis biedt geestelijke gezondheidszorg, forensische gezondheidszorg en ouderenzorg in de provincies Groningen, Drenthe en Friesland. Jonx helpt kinderen, jongeren en hun ouders bij psychische problemen.

Jonx, onderdeel van Lentis ondersteunt het initiatief voor de film van Joey, waarin hij zijn vriend Matthijs volgt in de worsteling die hoort bij verslaving.
We vinden het een toegankelijke en waardevolle weergave voor jongeren die in soortgelijke situaties verkeren. Juist omdat de documentaire gemaakt is door een jonge filmmaker die dicht betrokken is bij het onderwerp en onderdeel is van de documentaire.
Het beeldmateriaal toont de vriendschap door de jaren heen en geeft wat ons betreft een inkijk in de rol van vriendschap bij een jongere met verslavingsproblematiek.

Het authentieke, de herkenbaarheid en echtheid maakt dat we denken dat de meeste jongeren deze documentaire willen zien. We vinden dat de film kan dienen als startpunt voor een gesprek over dit onderwerp.
Mogelijk kan het jongeren die in een vergelijkbare situatie zitten houvast en richting geven.

Siets Nobel

Jonx Lentis
www.lentis.nl
link naar Jonx Lentis

SolutionS
SolutionS Verslavingszorg en meer. SolutionS biedt effectieve behandelingen voor alcohol-, drugs-, en medicijnverslaving. Daarnaast behandelt SolutionS gameverslaving, gokverslaving en werkverslaving (burn-out), echter alleen in combinatie met een mid- delenverslaving.

De film heeft dankzij het speelse karakter een ontwapenend effect, wat het makkelijk maakt je als kijker te identificeren met de hoofdpersonen. Veel mensen hebben een dergelijke vriendschap en periode doorgemaakt, waarin alles kan en mag en je je onkwetsbaar waant. Ongezien doorloopt 10 % van de bevolking een aantal fasen die uiteindelijk tot de ziekte verslaving leiden. Het verneukeratieve van deze ziekte is dat je daar pas bewust van wordt, wanneer je in die kritische fase zit. Dit heimelijke beloop wordt in deze film heel goed zichtbaar gemaakt. Door de vorm blijf je bovendien gefascineerd kijken en verveel je je geen moment, terwijl je ongemerkt wel het hele proces tot je neemt.

SolutionS heeft de intentie de film te gebruiken op haar website en social media.

Marleen Lassche

SolutionS