Bodem in Beweging – Als werelden elkaar raken

Terwijl in Den Haag de ‘Parlementaire enquêtecommissie aardgaswinning Groningen’ achtenzestig getuigen en deskundigen verhoort, slaat in een klein dorp in Groningen de sloophamer meedogenloos toe en wordt vrijwel een heel dorp met de grond gelijk gemaakt. Het Groningse dorpje Overschild staat op slappe veengrond en is daarom extra gevoelig voor aardbevingen.

Bodem in Beweging vertelt het verhaal van dit dorp in het noorden van Groningen. Het is het eerste dorp dat bijna volledig wordt gesloopt en herbouwd. Dat is althans het voornemen, maar gaandeweg veranderen de spelregels en neemt de bestaansonzekerheid van de inwoners toe. Sommigen in Overschild hebben inmiddels een nieuw huis hebben gekregen, terwijl anderen het nakijken hebben. Het is een lang, pijnlijk en slopend proces, dat ‘gierend uit de bocht’ is gevlogen.

De makers van Bodem in Beweging, zelf afkomstig uit Groningen, hebben de inwoners en de metamorfose van het dorp jarenlang gevolgd. Wat doet de sloop en herbouw van een dorp met haar bewoners? Wie komen ‘goed weg’ met nieuwbouw en wie hebben het nakijken als NAM en overheden onbetrouwbare partners blijken te zijn? De film is een coproductie van HUMAN en Stichting Beeldlijn, gesteund door Erfgoedpartners Groningen.

Bodem in beweging ‘on tour’

De film is op dit moment op tournee door Groningen en de rest van Nederland. Journalist Louis Stiller gaat na de film in gesprek met de makers van de Kroniek van Overschild, waar deze film deel van uitmaakt. Maar hij praat ook met inwoners uit Overschild, bestuurders en bezoekers over de grote impact van de aardbevingen en de hele afhandeling van de schade. Wat is er misgegaan en had dat ook anders gekund?

Data van de voorstellingen:

30 mei 20.00 Pakhuis de Zwijger Amsterdam, met als gasten o.a. Peter Kwint en Reinalda Start, muziek Jan Henk de Groot. Toegang gratis. Reserveren kan hier.

9 juni 20.00 Op Maarhuizen (vlakbij Winsum), met als gasten o.a. Derwin Schorren en fotograaf Gus Drake, muziek Erwin de Vries. Tickets vind je hier.

25 juni 15:00 De Woudbloem, met als gasten o.a. Susan Top en Henk Mulder, muziek Jan Henk de Groot. Kaarten € 7,50 incl. koffie/thee. Reserveren? Mail naar hoopvoorhooghammen@gmail.com

7 juli 20:00 Wongema Hornhuizen, met als gasten René Paas en Derwin Schorren. Kaarten à €5,- reserveren via post@wongema.nl. Diner à €17,50 begint om 18:30 uur. Ook hiervoor kunt u aanmelden via post@wongema.nl. Voor meer info klik hier

Utrecht, Tivoli: wordt verwacht

Deze tour is mogelijk gemaakt door het VSB Fonds en de Provincie Groningen.