‘Het leven is niet kort genoeg’ te zien op NFF en bij BNN VARA

‘Het leven is niet kort genoeg’ is Joey Benistants’ eerste film en gaat over zijn jeugdvriend Matthijs. De filmmaker is al zijn hele leven vergroeid met zijn camera. Hij filmt hiermee zijn vriendengroep van de middelbare school voor jackass-achtige opnames. In het begin draait de vriendschap met Matthijs dan ook vooral om het uithalen van […]

‘Het leven is niet kort genoeg’ is Joey Benistants’ eerste film en gaat over zijn jeugdvriend Matthijs. De filmmaker is al zijn hele leven vergroeid met zijn camera. Hij filmt hiermee zijn vriendengroep van de middelbare school voor jackass-achtige opnames. In het begin draait de vriendschap met Matthijs dan ook vooral om het uithalen van gekke stunts en het filmen daarvan. Maar gaandeweg gaat het steeds slechter met Matthijs, die zich verliest in drank en drugs. Terwijl Joey en zijn vrienden hun weg vinden in opleiding of werk, gaat het met hem juist de andere kant op. Dit jaagt Joey niet weg, hij blijft zijn vriend opzoeken én filmen, ook op de donkerste momenten in zijn bestaan. Joey doet pogingen Matthijs mee te krijgen in zijn enthousiasme voor het leven. De film laat zien hoe moeilijk dit is: iemand die vastbesloten is niet ouder te worden dan 30 trek je bijna niet meer over de streep. De dood van Matthijs in 2019 aan de gevolgen van zijn drugsgebruik maakt een einde aan een jarenlange diepe vriendschap. Samen hadden ze al besloten een documentaire te maken, en na Matthijs’ dood zet Joey dit plan voort.

Op 23 september gaat de film tijdens het Nederlands Film Festival in première.  In de Gouden Kalf competitie doet de film mee in de categorie korte documentaire, en hij is geselecteerd voor de NFF Debuutcompetitie. Op woensdag 27 september om ca. 21.55 uur op NPO3 wordt de documentaire uitgezonden bij BNN VARA. Producenten van de film zijn het Groningse Beeldlijn en Hollandse Helden in coproductie met BNN VARA.

Crew
regie/director: Joey Benistant
camera/cinematography: Andres Fouché, David Sciarone, Joey Benistant
drone operator: Marion Stoffels