De Laatste Boer van Euvelgunne

Regisseur Tom Tieman volgt voor Stichting Beeldlijn voor langere tijd boer Thies Dijkhuis, in 1947 geboren op de boerderij Euvelgunnerheem en die tegenwoordig midden op het industrieterrein Eemspoort in Groningen ligt. Dijkhuis, gevangen tussen vooruitgang en traditie, wil niet van zijn land af. De gemeente Groningen dijt steeds meer uit. Hoe te overleven?

Voor hemzelf is er niet zoveel veranderd, alleen onderging de hele wereld om hem heen een gigantische metamorfose. Als boer ‘Diekhoes’ zichzelf dwingt te kijken als een paard met oogkleppen op, ziet hij het landschap van zijn jeugd. De loop van de Euvelgunnerweg is nog net zo als toen hij hier 66 jaar geleden als Thies Frederik Kars Dijkhuis geboren werd. De Hunze kronkelt er als een forse sloot doorheen en de wat hogere slootwallen omzomen de beek, waardoor het landschap de glooiingen van het oude knipkleilandschap heeft behouden zoals dat ook wat oostelijker in het Reitdiepgebied het geval is. Gaan de oogkleppen af dan ziet hij waar vroeger weilanden met in de verte kerktorens waren nu bomen waarachter grote hallen verstopt zijn: de Makro bijvoorbeeld en de Noord-Nederlandse Zakkenfabriek NNZ.

Euvelgunnerheem

De oostelijke rondweg van Groningen verbindt deze gigantische industriezone Eemspoort met de rest van de wereld. Wie hier werkt, is verbannen naar een functionele zakelijke ruimte met asfaltbanen waar vliegtuigen kunnen landen en voldoende parkeerruimte. In de lunchpauze lopen de werknemers van de bedrijven over het hoogholtje, de Diekhoestertil, een groene oase binnen. Hier graast Dijkhuis’ vee, onder meer zes Groninger blaarkoppen, en hier pronkt zijn boerderij de Euvelgunnerheem.

Lees het volledige verhaal op noorderbreedte.nl