Testimonials

Nr 1

Beste Jo Willems en Beeldlijn,

Wij zouden erg jammer vinden als Stichting Beeldlijn niet door zou gaan met haar wil de cultureel – artiestiek aanbod aan plaatselijke kunst in de filmwereld naar het plaatselijk, nationaal en wereld publiek te brengen.

Wij “ontdekten” Stichting Beeldlijn toen jullie het documentaire “Het witte goud” over Salpeter in Chili, de Chili salpeter zoals het werd genoemd. In Het Witte goud, werden  de barre omstandigheden beschreven, waarin de chileense half-slaven mijnwerkers werkten om salpeter uit de grond te halen en naar Nederland te vervoeren. Ook de welvaart die deze salpeter aan de Noordelijke boeren un Nederland bracht.

Er is geen documetaire zo helder geweest in het laten zien van de geschiedenis van de exploitatie van de grond en de mensen, als deze documentaire die jullie maakten.

Helaas, over de donkere kanten van de geschiedenis zoals deze, weinig landen willen erkennen noch vertellen in beelden. Daarom juist moet jullie stichting blijven bestaan. Om de plaatselijke geschiedenis te vertellen die ook te maken heeft met wat in de wereld, bij gewone of niet gewone mensen gebeurt. De film leent zich om de waarheden in het leven van gewone mensen te vertellen, die universele elementen altijd bevatten.

ik vond deze en ik beleefde weer de spanning van jullie documentaire.

Saludos Cordiales, Jacqueline Castro Ravelo

Nr 2

Ook voor landelijke verspreiding van maatschappelijke en kunstzinnige documentaires heeft Beeldlijn laten zien een belangrijke producent en distributeur te zijn, die zorgt voor brede verspreiding van Gronings cultuurgoed met kwalitatief onderscheidende producties, maar ook voor een infrastructuur van makers, regisseurs, camera- en geluidsmensen en andere professionals.

Een hartelijke groet,

Kees Vlaanderen
Eindredacteur/programmamaker

Nr 3

“Tjeerd Duursma, kunstliefhebber en al tientallen jaren groot fan van Stichting Beeldlijn, een unieke documentaire-maker in een unieke regio.”

Nr. 4

“Wij waarderen het werk van de Stichting Beeldlijn zeer en hopen op een goede toekomst.”

Andreas Blühm, Directeur Groninger Museum