Weg uit de stad dorpentour

LANGS DE GRONINGER DORPEN!

Weg uit de Stad gaat dit voorjaar op tour langs verschillende Groninger dorpen. De film duurt 70 minuten. Na afloop gaat Wilbert van de Kamp (dagvoorzitter en presentator) of Karisha Albers (gespreksleider) in gesprek met inwoners, publiek, experts en makers. Entree is gratis! (donaties welkom).

vrijdagavond 22 april GARNWERD- BIJ HAMMINGH Aanvang 20:00 uur*

donderdagavond 28 april DORPSHUIS ‘T ZANDT Aanvang: 20:00 uur

vrijdagavond 29 april FINSTERWOLDE – BUURTHUIS GANZEDIJK HONGERIGE WOLF Aanvang: 20:00 uur

dinsdagavond 17 mei STEENDAM – KAAP STEENDAM Aanvang: 19:30 uur

vrijdagavond 20 mei  DORPSHUIS EZINGE  Aanvang: 20:00 uur

zaterdagavond 21 mei WARFFUM – HET SPIJSLOKAAL Aanvang: 20:00 uur**

*Voorafgaand mogelijkheid voor een maaltijd vanaf 18:00 uur. Graag reserveren:bijhammingh@gmail.com

**Voorafgaand mogelijkheid voor een maaltijd vanaf 18:30 uur

Download hier onze flyer

Download hier onze filmposter

De Film

EEN NIEUW ELAN VOOR HET PLATTELAND?

De druk op de stad neemt toe. De huizenprijzen rijzen tot ongekende hoogte en toerisme zorgt voor mensenmassa’s in de drukke steden. Tegelijkertijd heeft het platteland te maken met krimp, vergrijzing en verdwijnende voorzieningen. Stadverlaters bieden een hoopvol perspectief: jonge mensen ruilen steeds vaker de stad in voor het platteland op zoek naar ruimte, rust en nieuwe avonturen. Vormen

zij het nieuwe elan voor het platteland?

Andor Molter keert, na jaren in het inmiddels onbetaalbare Amster- dam te hebben gewoond, met partner Anna en kinderen terug naar het Oost-Groninger dorp van zijn jeugd: Borgercompagnie. Ze hebben daar zijn oude basisschool De Butte gekocht om zo sportprogram- ma’s voor jong en oud in de eigen gymzaal te kunnen geven. Daar- naast hebben ze een schoollokaal tot bed and breakfast verbouwd voor rustzoekers uit de stad. In Uithuizermeeden nemen Liz Wijma en Jouke Anema, na omzwervingen over de halve wereld, de biologisch- dynamische Eemstuin over. Het stel komt met zijn alternatieve vorm van landbouw midden tussen de gangbare akkerbouwers van Noord- Groningen te werken. De financiering is krap en de uitdagingen zijn groot. Lukt het hen het hoofd boven water te houden?

Wat drijft beide stellen de stad uit? Zullen ze zich thuis voelen in hun nieuwe omgeving? Een documentaire over de zoektocht naar een nieuw bestaan binnen een regio die grote veranderingen te wachten staat.

Credits: Regie & scenario: Saskia Jeulink & Tom Tieman / Camera & kleurcorrectie: Arno Cupédo / Geluid: Menno Knevel / Montage: Arno Cupédo / Geluidsnabewerking & mixage: Wart Wamsteker en Matthijs van der Veer / Muziek: Esker van der Werken / Productie: Jo Willems & Marleen Godlieb – Stichting Beeldlijn & Stichting MediaGronden / Productie dorpentour: Yvonne Dijkstra
Deze film is mede mogelijk gemaakt door: Provincie Groningen / VSB Fonds / Het fonds voor de Landbouw / Loket Leefbaarheid Groningen / Stichting H.S Kammingafonds / Rabobank / Stichting Wildervank Fonds / Gemeente Veendam / Gemeente het Hogeland