Ypke Gietema op 71-jarige leeftijd overleden

Oud-wethouder Ypke Gietema is zaterdag op 71- jarige leeftijd overleden in de stad Groningen. Hij leed geruime tijd aan kanker. In 2007 maakte Stichting Beeldlijn de documentaire Ypke waarin de oud-wethouder terugblikt op zijn leven en werk. Het accent in de film ligt op zijn stedenbouwkundig beleid: omstreden en bewonderd, zoals het Groninger Museum en […]

Oud-wethouder Ypke Gietema is zaterdag op 71- jarige leeftijd overleden in de stad Groningen. Hij leed geruime tijd aan kanker. In 2007 maakte Stichting Beeldlijn de documentaire Ypke waarin de oud-wethouder terugblikt op zijn leven en werk. Het accent in de film ligt op zijn stedenbouwkundig beleid: omstreden en bewonderd, zoals het Groninger Museum en de Openbare Bibliotheek. De documentaire van Beeldlijn won de Golden Stone Award op het Scenecs Filmfestival Amersfoort. Ook werd het portret vertoond tijdens het Architectuur Film Festival in Rotterdam. In de documentaire geven veel mensen uit de omgeving van Ypke hun visie op zijn architectonisch beleid in de gemeente Groningen. Gietema kreeg voor beleid de Maaskant prijs van de stad Rotterdam, een prestigieuze architectuurprijs.