Nieuw: documentaires bij RTV Noord in DOCNOORD

DOCNOORD is iedere laatste zondag van de maand te zien op TV Noord. De eerste uitzending is om 18.30 uur, herhaling ieder uur op het halve uur, na Expeditie Grunnen.

28 mei 2023: Gronings Licht

Dankzij het bijzondere licht dat zich in Groningen manifesteert, maken veel schilders opvallend fraai werk. Kunstkenner Richard ter Borg zegt: “Er is hier een bepaald Noordelijk licht, wat je in Brabant, Limburg of zelfs Drenthe niet ziet.”

Vijf Groninger kunstenaars en hun werk zijn zondag 28 mei te zien in de film ‘Gronings Licht’ bij DOCNOORD op RTV Noord. Het gaat om Henk Helmantel uit Westeremden, Isabella Werkhoven uit Groningen, Matthijs Röling uit Ezinge, Anke Roder uit Zandeweer en Geurt Busser uit Warffum.

30 april 2023: Dat vergeet je Nooit!

In aanloop naar de dodenherdenking en Bevrijdingsdag zendt RTV Noord zondagavond de documentaire Dat vergeet je nooit uit. Hoe is het om als kind op te groeien in oorlogstijd? Inwoners van Baflo weten dat nog heel goed, zeggen ze. ‘En toen vertelde ze dat de oorlog uitgebroken was.’

Filmmakers Sander Blom en Niels Brouwers blikken in de documentaire uit 2020 samen met inwoners van de voormalige gemeente Baflo terug op de Tweede Wereldoorlog. Onderduikers, bombardementen, NSB’ers in het dorp en de bevrijding: verhalen die diepe indruk maakten op de kinderen van toen. ‘Het was een prachtige dag. Ik was aan het spelen ergens en toen kwamen de vliegtuigen laag over.’
Het bijzondere aan de documentaire is dat sommige gebeurtenissen uit de oorlogsjaren nagespeeld worden.

26 maart 2023: Sappemeer: Ice Queen City

Heel Sappemeer leeft mee als Marianne Timmer vijfentwintig jaar geleden onverwacht twee gouden schaatsmedailles wint op de Olympische Spelen in Nagano. De fanclub, die een jaar eerder was opgericht, belandt van de een op de andere dag in topdrukte. “Wat moesten we doen?,” vraagt Jannie Robbe zich in de documentaire Sappemeer, Ice Queen City af. Ze was in die tijd secretaris van de fanclub en medeoprichter ervan. “We werden voor de leeuwen gegooid.”

Toch komt alles op z’n pootjes terecht. Honderden fans gaan met bussen naar Schiphol om ‘Timmertje’ op te wachten, er komt een rijtoer, de gemeente organiseert een huldiging, er zijn liederen, versierde straten. In lunchroom t Ol Daip aan de Noorderstraat staat het podium waarop Marianne Timmer als stralend middelpunt gefeliciteerd kan worden. “Er waren wel vijfduizend mensen. Ze kwamen de voordeur binnen en gingen er via de achterdeur weer uit,” vertelt eigenaresse Gré Kremer.

De documentaire ‘Sappemeer, Ice Queen City’ blikt met fans, de fanclub, familie en de burgemeester terug op een aantal onvergetelijke dagen waarin Sappemeer even het centrum van Nederland lijkt.

De film, een coproductie van Stichting Beeldlijn en RTV Noord, is bedacht en gemaakt door Henk Elderman (RTV Noord) i.s.m. Ronald Pras. De productie is mogelijk gemaakt dankzij de Kunstraad, het Scholten Kammingafonds en Cultuurfonds Groningen.

26 februari 2023: Toon maakt de muziek

Toon maakt de muziek, een film van Ronald Pras, gaat over de Groningse Marjan Reckers. Ze heeft al een aantal jaren de ziekte ALS, een heftige spierziekte waardoor ze bijna niets meer kan. Anton, haar man, en Toon, haar zoon, verzorgen Marjan al jaren vol liefde. In deze film zien we welke belangrijke beslissingen Marjan genomen heeft om langer te kunnen blijven leven, zo wordt ze bijvoorbeeld kunstmatig beademd. En we zien hoe humor en muziek haar op de been houden.

27 januari 2023: Fluustern in de wind

De eerste uitzending van komende zondag, Fluustern in de wind van Filmcollectief Groningen, staat in het teken van de Tuutjefloiters. De zangeres en tekstschrijfster van dit in Groningen wereldberoemde streektaaltrio blikken terug op hun carrière.

DOCNOORD

Sinds zondag 29 januari jl. is RTV Noord een nieuw programma rijker: DOCNOORD. Hierin wordt iedere maand een documentaire van Groningse bodem uitgezonden. Het programma is ontstaan uit een samenwerking tussen RTV Noord en Stichting Beeldlijn. Coördinator Marleen Godlieb: “Wij zagen dat er behoefte was aan een vaste uitzendplek, net zoals je bijvoorbeeld bij Omrop Fryslân hebt. Met deze rubriek gaat de wens van menig noordelijk filmmaker in vervulling. Er worden heel veel prachtige films gemaakt in onze provincie, en als je die kunt laten zien bij RTV Noord heb je een geweldig groot publiek te pakken.”

Een Groningse blik

Stichting Beeldlijn verzamelt samen met RTV Noord recente films die geschikt zijn voor uitzending, en is druk bezig met fondsenwerving voor nieuwe documentaires. “We willen films laten zien over alles wat er speelt in Groningen, van klein menselijk drama tot aardbevingen, en van de otter tot Marianne Timmer. Er gebeurt zoveel in Groningen, goed om daar met een Groningse blik een documentaire over te maken!”  Ook TV Noord is blij met het nieuwe programma. “Er werden wel eerder documentaires uitgezonden bij RTV Noord, bijvoorbeeld rondom Bevrijdingsdag, maar een vaste uitzendtijd hadden we nog niet,” vertelt chef TV Tjitske Boomsma. “Volgens ons past dit heel goed binnen de nieuwe programmering van RTV Noord, met meer Groningse verhalen vol afwisseling en verdieping.”