22 April Kleintje Docu in van Beresteyn Veendam

Het filmhuis van Beresteyn Veendam organiseert in samenwerking met Stichting Beeldlijn in 2019 een heuse D-Day, een dag vol documentaires, het beste wat elke regio in Nederland of het Nederlandstalige gebied te bieden heeft. Zondag 22 april leveren we met drie bijzondere films een kleine voorproef: Kleintje Docu.

Het programma

Start 10:30 uur

Mijnstreek Complex

De mijnen zijn dicht. Lang leve de mijnen. Een creatieve generatie jonge Heerlenaars grijpt terug op het mijnverleden om greep te krijgen op hun stad en hun eigen identiteit.

11:35 uur

Doof kind

Doof Kind schetst een ontroerend portret van de aanstekelijke dove Tobias die zijn draai heeft gevonden in het leven en zichzelf bepaald niet zielig vindt.

★★★★ – NRC: ‘Laat zien dat doofheid geen handicap is.’
★★★★ – VPRO Cinema: ‘Een innemend portret van een levenslustige, wereldwijze jongeman die zich thuis voelt in de dovencultuur.’
★★★★ – Trouw: ‘Een intieme, ontroerende én geestige documentaire.’

Pauze

13:00 uur

Van Veenlust naar van Beresteyn

Met een korte inleiding door Hendrik Hachmer, directeur Veenkoloniaal Museum.

In de film is een parallel montage gemaakt met soortgelijke bouwactiviteiten van Veenlust in 1976. Dit is de rode draad in de film. De film beslaat het hele proces van de bouw van van Beresteyn, van voorbereiding tot ingebruikname.