Een onvoltooide opdracht

Een portret over Edu Waskowsky (1934-1976) beeldhouwer van het Joods Monument in Groningen. Hij overleed voordat hij het monument af kon maken, onvoltooid.

Een film van Lies Netel & Zandra Abeln

Première in 1989

Een film van Lies Netel & Zandra Abeln

• Regisseur – Lies Netel & Zandra Abeln
  • Productie –  Stichting Beeldlijn en Imminent Producties
  • Jaar 1989
  • Lengte  – 28 min
  • Taal – Nederlands

In 1969 maakte de Groningse beeldhouwer Edu Waskowsky (1934-1976) een ontwerp voor een Joods monument in de stad Groningen: zeven handen opgebouwd uit aan elkaar gelaste stukjes messingplaat. In de grootste hand had Waskowsky een menorah uitgespaard. Met behulp van verschillende lassers werkte Waskowsky ruim vijf jaar aan het monument. De documentaire schetst de spanningen tussen kunstenaar en opdrachtgevers tijdens de realisatie van het Gronings Joods Monument. In de documentaire komen ondermeer Pier Tania (voormalig cultureel ambtenaar van de stad Groningen), Martin Tissing (beeldend kunstenaar)en Peter Achtienribbe (graficus) aan het woord.

“Het Joods Monument aan de Hereweg te Groningen kan gezien worden als het magnum opus van beeldhouwer en GR4K-lid Edu Waskowsky (1934-1976). De realisatie van dit beeldhouwwerk ging gepaard met een aantal conflicten en zou dan ook geruime tijd langer duren dan oorspronkelijk gepland was. Het project zou noodgedwongen worden overgedragen aan beeldhouwer Jan Goossen, en Waskowsky zou door zijn onverwachte overlijden het project niet meer kunnen voltooien. Imminent Filmproducties maakte de film EEN ONVOLTOOIDE OPDRACHT (1989) over deze charismatische kunstenaar en de moeizame totstandkoming van het monument. Vanwege de grote culturele waarde voor Groningen wordt deze documentaire door Stichting Beeldlijn gedistribueerd.“

Bron: Aasman,  Susan en Youri Sepp, Het Geziene Werk, Beeldlijn, 25 jaar documentaire film in Noord-Nederland, Groningen, 2011.