Jenne Meinema, op 89-jarige leeftijd overleden.

De nestor van de noordelijke jazzmuziek. Foto: Corné Sparidaens

De in Groningen geboren musicus Jenne Meinema (1931) is 4 oktober jl. overleden. De saxofonist Meinema geldt als belangrijk vertegenwoordiger van de Nederlandse jazzmuziek en was tevens actief als bestuurder. Mede dankzij zijn inspanningen kent het conservatorium in Groningen een afdeling lichte muziek.

Meinema, die aanvankelijk klarinet speelde, raakte tijdens de Tweede Wereldoorlog in de ban van de jazzmuziek. Vooral de muziek van Charlie Parker heeft een grote indruk op hem gemaakt. In de jaren vijftig richtte hij een eigen band op en werd actief in de amusementsmuziek.

Bestuurder en mentor voor jongere musici

Daarna werd hij een gevraagd musicus, onder meer voor orkesten in Duitsland en ook als begeleider van Seth Gaaikema. Meinema combineerde de muziek met een baan voor het Bouwfonds Nederlandse Gemeenten.

Met name op latere leeftijd ontpopte hij zich ook als gezaghebbend bestuurder van muziekorganisaties en mentor voor jongere musici.

In 2009 maakte Buddy Hermans een documentaire waarin je hem volgt gedurende een non -stop optreden met telkens wisselende formaties. De Jenne Meinema marathon. De beelden worden afgewisseld met een interview door muziekjournalist Eddy Determeyer.

Clip

De volledig film kun je Downloaden of huren op VoD

Meinema is tot op hoge leeftijd blijven optreden. Dit jaar verslechterde zijn gezondheid. Hij is 89 jaar geworden.