Ypke Gietema: Ypke

Portret van Ypke Gietema (1942), een van de meest karakteristieke wethouders en stadsvernieuwers die Groningen ooit heeft gekend.

Een film van Lotte Veltman en Jasper Huizinga

Première in 2007

‘Dutch Golden Globe’ tijdens the Central Dutch Film Festival, categorie documentaire
Link naar huren of downloaden

Een film van Lotte Veltman en Jasper Huizinga

Regie & samenstelling – Lotte Veltman en Jasper Huizinga
Producent – Stichting Beeldlijn
Camera – Teade Jagersma
Geluid – Menno Knevel
Montage – De Loods mediaproducties
Muziek – Rachel, Frederico Mompou
Geluidsnabewerking – Pepijn Buitenhuis & Floris Glasbeek
Productie –  Stichting Beeldlijn
Copyright – Stichting Beeldlijn
Jaar 2007
Financiering РStimuleringsfond voor de Architectuur, Academie voor bouwkunst, BNA regio Noord, Ballast Nedam Ontwikkelingsmaatschappij, BAM Vastgoed, Volker Wessels Vastgoed, Nijestee, IN, Patrimonium, De Huismeesters, Woonstade, RTV Noord, AAS Architecten, Art̬ bureau voor architectuur en interieur, Bereau Noordeloos architecten, DAAD Architecten, GDA Bauke Tuinstra Doeke van Wieren, Geurst & Schulze architecten, Holvast & van Woerden Architectenbureau, Kalfsbeek architectuur, KCAP architecten & planners, Klein architecten, MAD Moehrleinvandelft Architecten, Martini Architekten, Mecanoo architecten, Oving Architecten, pvanb architecten, Skets architectuurstudio, Steenhuis Bikman Architecten, Stichting Libau, Team 4 Architecten, Van der Veen Archiectenbureau, DeZwarteHond.
Lengte  – 50 min
Format – 576i(SD) 4:3
Taal – Nederlands
Première – 14 januari 2007  in  Filmtheater Images
Omroep/distributie -RTV Noord, Hollanddoc, OOG TV, Architectuur Film Festival Rotterdam AFFR, Forum Images Groningen 2016
Onderscheidingen – Dutch Golden Stone Award 2008, Scenecs Central Dutch Film Festival

‘Ypke is een man van vragen en niet van antwoorden.’ ‘Hij kon tegenstanders als het ware doodbijten.’ ‘Ypke daagde uit.’ ‘Ik denk dat hij een hele goede neus had voor het urbane.’ ‘De gedreven bestuurder die met hartstocht voor die stad bezig was.’ ‘Ik denk wel dat hij hard overkomt, maar dat is hij niet.’

Ypke Gietema (1942) geldt als een van de meest karakteristieke wethouders en stadsvernieuwers die Groningen ooit heeft gekend. Vanaf zijn aantreden als wethouder van de PvdA in 1974, tot aan zijn geruchtmakende aftreden in 1992, was Ypke het brein achter vele opzienbarende bouwprojecten in de stad. Het nieuwe Groninger Museum, het Cascadecomplex, De Openbare Bibliotheek, De rechtbank en de uitbreiding van het Academisch Ziekenhuis zijn allemaal opzienbarende projecten uit zijn koker. De realisatie van deze projecten stuitte veelal op weerstand van buurtbewoners en gemeenteraadsleden, maar door zijn politieke vernuft en retoriek werden zijn plannen toch aangenomen. Ondanks de felle tegenstand zorgden de projecten van Gietema wel voor internationale naamsbekendheid van de stad op het gebied van architectuur en stadsvernieuwing. Ypke ontving voor zijn stedenbouwkundige beleid in 1992 de Rotterdam-Maaskantprijs.

Naar aanleiding van zijn vijfenzestigste verjaardag maakte Stichting Beeldlijn deze documentaire. Naast interviews met Ypke zelf komen in de film ook mensen aan het woord die hem persoonlijk kennen. Hieruit ontstaat een genuanceerd beeld van deze politicus waarin zijn ambitie en passie, maar ook de tegenslagen die hij in zijn leven te verduren kreeg, aan bod komen.

In de documentaire worden door middel van foto- en televisiearchiefmateriaal de hoogtijdagen uit Gietema’s politieke leven in de film tot leven geroepen, waarbij sociale spanningen die zijn ideeën soms opriepen, evenals zijn persoonlijke vastberadenheid goed voelbaar worden. Bezwaren tegen de bouw van het Groninger Museum, het verzet en de dreigementen van de krakerbeweging in de binnenstad, de Kredietbankaffaire die uiteindelijk tot zijn aftreden zou leiden en zijn persoonlijke gevecht tegen kanker, zijn enkele donkere kanten van zijn leven en werk, die in de film niet onderbelicht blijven. De documentaire is daarmee een prachtig gelaagd, informatief en visueel fraai portret van deze reus van de ruimtelijke ordeningBijzonder is ook dat de film de laatste opnames bevat van Frans Haks, de oud-directeur van Het Groninger Museum. Niet lang nadat de makers hem interviewden overleed hij.

Bron: Aasman,  Susan en Youri Sepp, Het Geziene Werk, Beeldlijn, 25 jaar documentaire film in Noord-Nederland, Groningen, 2011.

Publicaties: Het Dagblad van het Noorden (januari 2007) schreef: ‘Mooi tijdsbeeld rond wethouder Ypke. Het is een dankbaar onderwerp voor een filmer, met zijn karakteristieke kop en heel eigen manier van vertellen. Bovendien heeft hij zijn sporen nagelaten in de stad, met de vaak karakteristieke gebouwen die in zijn tijd werden neergezet.’

Link naar VIMEO on demand

Geen DVD’s beschikbaar