In productie: Het leven is niet kort genoeg

Wanneer zijn beste vriend Matthijs op zijn 27ste overlijdt aan een overdosis, kijkt Joey terug op zijn relatie met Matthijs, die al vroeg te kennen gaf niet ouder te willen worden dan 30. Een verhaal over vriendschap.

Een DIY film van Joey Benistant

Première - najaar 2021

Beeldlijn neemt de nieuwe film van een jonge filmmaker, Joey Benistant, in productie. Het is zijn eerste lange documentaire. Om de film te financieren is Joey een CineCrowd campagne gestart.
LINK naar de campagne

Hieronder presenteert hij zijn filmplan.

Het leven is niet kort genoeg

Waarom ik deze film wil maken?

Op de avond van twee april 2019 tref ik mijn beste vriend levenloos aan in zijn woning. Zijn middelenverslaving is hem fataal geworden. Hij is dan 27 jaar oud . Zijn dood is onverwacht en komt keihard aan.

Ik ontmoet Matthijs op de middelbare school, ik ben 17 jaar oud en hij 15. Op dat moment weet ik nog niets af van de trauma’s uit zijn kindertijd en de depressie en angstklachten die daaruit voortkomen. Hij beschouwt zichzelf daardoor als waardeloos. Terwijl onze vriendschap groeit, ontdekt Matthijs een manier om zijn problemen te ontvluchten. Eerst raakt Matthijs verslaafd aan alcohol en later ook aan o.a. benzodiazepinen en amfetamine. Hij sloopt zijn lichaam, maar blijft vechten tegen zijn verslaving en lijkt daardoor nooit helemaal verloren.

Ik leg onze vriendschap vast in verschillende stadia. Zo film ik: Matthijs die absurde typetjes speelt, Matthijs die grappen met zijn vrienden uithaalt, Matthijs die teveel drinkt, pillen slikt of snuift, Matthijs die opgenomen wordt in het ziekenhuis en Matthijs die zijn deur niet opent als ik erop bonk. Ik film daarna de politie die de deur forceert.

Matthijs laat mij zo een goudmijn aan materiaal na. Hiermee wil ik het verhaal van onze vriendschap vertellen. Hoe het is om beste vrienden te zijn met iemand die een zelfdestructieve instelling heeft, iemand die ondanks zijn tragische achtergrond en problemen de komische kant van dingen het leven kon blijven inzien. De film is meer dan een eerbetoon aan een belangrijke vriend, als jonge filmmaker wil ik mijn verhaal vertellen aan jongeren (16 t/m 25 jaar) die in hun dagelijks leven te maken hebben met verslaving en misschien, net als ik, een beschadigde vriend hebben die enorm worstelt met het leven.

Het verhaal van onze vriendschap

Ik film 13 jaar lang mijn vriendschap met Matthijs die worstelt met zelfdestructieve impulsen en afwisselend zijn verslaving aan alcohol en harddrugs omarmt of verwerpt. De film laat zien hoe de verslaving en de onderliggende problematiek onze relatie beïnvloeden. Het zijn intieme beelden van goede vrienden die elkaar in alles vertrouwen, afgewisseld met fragmenten van de maffe comedy video’s die wij samen maken en persoonlijke observaties en bespiegelingen. De film laat zien hoe ik langzaam maar zeker besef wat Matthijs beweegt en wat dit betekent voor onze vriendschap.

Verslaving en depressie onder jongeren

De film is een onderzoek naar wat er allemaal heeft plaatsgevonden in onze vriendschap en hoe groot de impact van zijn verslavingsproblematiek is geweest. Meer dan 13% van alle personen in behandeling voor middelenmisbruik en verslaving zijn jongeren onder de 25 jaar. Alcoholverslaving is daarbij de tweede grootste categorie. Van alle jongeren blijkt dat bijna 25% ooit een middelenstoornis heeft gehad, waarbij alcoholmisbruik het meest voorkomt. Deze cijfers zijn hardnekkig.

Er rust een taboe op verslavingen en psychische klachten. Ze worden gezien als zwaktes, een gevolg van verkeerde keuzes of vrienden en ze zijn dus te wijten aan ”eigen schuld”. Ze worden nog te weinig gezien als ziektes, terwijl onderzoek steeds meer bewijs levert hoe ingewikkeld deze ziektes in elkaar zitten. De discussie hierover moet veranderen.

In your face documentaire

Vanuit een DIY mentaliteit, heb ik een zeer ”in your face” stijl: een aanwezige, drukke, luide stijl waar je moeilijk omheen kunt. Op een eerlijke, ongepolijste manier breng ik echte situaties in beeld. Hierbij let ik zeker op details, maar het geheel mag wat rauw ogen. Voor mijn film maak ik gebruik van videomateriaal met een grote verscheidenheid in kwaliteit, dit leidt tot een Frankenstein-montage.

Ik groeide op in het MTV tijdperk. Dit betekent: korte shots, rauwe beelden, felle kleuren en geanimeerde graphics. Denk hierbij aan Baz Luhrmann’s film Moulin Rouge! (2001), waarin popmuziek en snelle montagetechniek een grote rol spelen. Deze visuele stijl ga ik verwerken in mijn documentaire. Naast sociaal maatschappelijke onderwerpen en grauwe gebeurtenissen, is er ruimte voor humor. Een film als Danny Boyle’s Trainspotting (1996) is een goed voorbeeld van een gebalanceerde afweging tussen drama en comedy.

Hieronder een impressie van de sfeer end visuele stijl van de film.

Dit wordt een persoonlijke film en het lijkt mij daarom heel mooi om samen met vrienden die zich sterk betrokken voelen bij Matthijs deze film te maken. Mijn crew bestaat daarom zo veel mogelijk uit goede vrienden, professionals die voor een deel de audio en grafische vormgeving voor hun rekening nemen. Mijn crew vul ik aan met andere professionals voor ondersteuning tijdens opnames en voor de nabewerking.

Disseminatie & belangstelling

De film gaat in november 2021 in première. Daarna zal hij opgestuurd worden naar diverse filmfestivals. Vertoning via een streamingdienst sluit goed aan bij mijn doelgroep. Daarnaast hebben onderwijs- en zorginstellingen belangstelling getoond: hieronder een link naar de aanbevelingen.

Joey Benistant: verhaal, camera, regie, montage | Andres Fouché: camera, montage, nabewerking | Menno van den Berg: geluid | David Sciarone: camera, graphic design | Leon Kooi: geluidsnabewerking | Marion Stoffels: drone. Producent: Jo Willems, info@stichtingbeeldlijn.nl, 06 22 54 07 23 | productieleider: Iekje Smit, pr@stichtingbeeldlijn.nl. 06 23 639 629

1. Aanbevelingen