Woordenstroom – Kunst langs de vaarweg Lemmer – Delfzijl

Een tocht langs de 12 kunstprojecten langs het Prinses Margrietkanaal, Van Starkenborghkanaal en het Eemskanaal: een vaarwater van 118 kilometer.

Een film van Jasper Huizinga en Lotte Veltman

Première: 19 september 2009

Link naar DVD

Een film van Jasper Huizinga en Lotte Veltman

Regisseur – Jasper Huizinga en Lotte Veltman
Producent – Lejo Siepe
Camera – Willem van der Linde
Geluid – Menno Knevel
Montage – De Loods mediaproducties
Muziek – Gyorgi Ligeti
Vertaling – Jaap Krol
Productie –  Stichting Beeldlijn
Copyright – Stichting Beeldlijn
Jaar 2009
Financierders – Provincie Groningen, Provinsje Fryslan (met kapje), Rijkswaterstaat,
Lengte  – 30 min
Format – 1080p
Taal – Nederlands, Fries
Première – 19 september in Gaarkeuken op de grens van Groningen en Friesland, bij de sluis
Omroep/distributie – International Film Festival Gorinchem IFFG, Omrop Fryslân, Nederland 2 en RTV Noord, Cultura 24

In opdracht van de provincies Groningen en Friesland, Rijkswaterstaat Noord Nederland

In opdracht van de Provinsje Fryslân, de Provincie Groningen en Rijkswaterstaat werd in 2004 het project WOORDENSTROOM in het leven geroepen. In en langs de vaarweg Lemmer-Delfzijl die bestaat uit de aaneenschakeling van het Friese Prinses Margrietkanaal met het Groningse van Starkenborghkanaal en het Eemskanaal, zijn twaalf semi-permanente kunstwerken geplaatst die door deze omgeving zijn geïnspireerd. De vaarweg, die voornamelijk is bedoeld voor beroepsvaart, verbindt 52 dorpen en steden met elkaar en is 118 kilometer in lengte. De kunstwerken zijn vervaardigd door 12 artistieke koppels van ontwerpers/typografen en dichters/schrijvers die voor deze gelegenheid de handen in een hebben geslagen. Erwin Adema/Benne van der Velde, Karel Martens/Kees ’t Hart en Rudo Menge/Ronald Ohlsen zijn hiervan slechts enkele voorbeelden. Deze samenwerking heeft geleid tot harmonieuze taal- en beeldcombinaties die de aandacht vestigen op verscheidene aspecten van deze waterweg.

In deze documentaire, die Beeldlijn in opdracht bij dit project produceerde, maken wij een tocht langs deze pittoreske vaarroute en zien een groot aantal kunstwerken. Diverse kunstenaars geven uitleg over hun ideeën en het samenwerkingsverband. Grote delen van de film zijn geschoten vanaf een schip, waardoor de kijker hetzelfde ervaart als de schippers die hier dagelijks varen. De film vormt op deze wijze, evenals de diverse kunstwerken langs de route, een kunstzinnige afwisseling tussen taal en beeld. Van de groene Friese oevers reizen wij naar het lege landschap van Delfzijl, waar de route eindigt in de Eems en ervaren wij de harmonieuze wisselwerking tussen de kunstwerken en hun omgeving.

De documentaire ging in september 2009 in première in het plaatsje Gaarkeuken, gelegen op de provinciegrens tussen Friesland en Groningen.

Tevens werd de film uitgezonden door Omrop Fryslân, Nederland 2 en RTV Noord.

Bron: Aasman,  Susan en Youri Sepp, Het Geziene Werk, Beeldlijn, 25 jaar documentaire film in Noord-Nederland, Groningen, 2011.

Publicaties