Nieuwe documentaire over H.N. Werkman in de maak

Regisseur Harko Wubs bereidt een documentaire voor over het leven en werk van de beeldend kunstenaar H.N. Werkman. In 2015 is het 70 jaar geleden dat de Groningse kunstenaar in de bossen van Bakkeveen gefusilleerd is door de nazi’s vanwege zijn ‘entartete’ kunst. Het Groninger Museum komt met een overzichtstentoonstelling, en er komt een boek […]

Regisseur Harko Wubs bereidt een documentaire voor over het leven en werk van de beeldend kunstenaar H.N. Werkman. In 2015 is het 70 jaar geleden dat de Groningse kunstenaar in de bossen van Bakkeveen gefusilleerd is door de nazi’s vanwege zijn ‘entartete’ kunst. Het Groninger Museum komt met een overzichtstentoonstelling, en er komt een boek uit. Stichting Beeldlijn maakt de film.
Bijgaand een fragment uit een interview met de schrijver J.P. Franssens voor onze film over Henri de Wolf (“Wolf is de naam”) waarin Franssens in dichtvorm met bewondering spreekt over de invloed die H.N. Werkman heeft gehad op latere kunstenaars.

Fragment Jean Paul Franssens van GAVA op Vimeo.