Documentaire ‘De Ploeg 1918-1928’ bij Cinema Het Hogeland

De documentaire van regisseur Buddy Hermans, zal het najaar seizoen openen op 12 oktober om 20:30 uur in het Huiskamercafé te Warffum

Stichting Cinema Het Hogeland is in het voorjaar van dit jaar opgericht en vanaf september verzorgen zij in het Huiskamercafé te Warffum een maandelijkse voorstelling. De bedoeling is, documentaires en speelfilms te vertonen waarvan de thematiek te maken heeft met Het Hogeland en Groningen in ruimere zin. Documentaire van regisseur Buddy Hermans / Stichting Beeldlijn, zal het najaar seizoen openen op 12 oktober om 20:30 uur.

In 1918 wordt De Groninger Kunstkring de Ploeg opgericht. Bekende kunstenaars als Hendrik Nicolaas Werkman, Jan van der Zee, Johan Dijkstra, Wobbe Alkema en Jan Wiegers geven vorm, kleur en inhoud aan het Groninger expressionisme. Daarnaast worden belangrijke Ploegkunstenaars als Jan Altink, George Martens, Job Hansen en Jan Jordens gepresenteerd in hun meest interessante periode. Jan Wiegers gaf met zijn aan Kirchner ontleende expressionisme de aanzet tot vernieuwingen in Groningen.