Winterwelvaart in Scheepswerf Wolthuis Sappemeer

Zaterdag 8 december, twee documentaires van Saskia Jeulink

Tijdens de Winterwelvaart in Scheepswerf Wolthuis Sappemeer wordt op zaterdag 8 december maar liefst twee documentaires van Saskia Jeuklink vertoond.

Theater te Water 11.30 u – 13.30 u ( doorlopend)

Theater te Water: wie kent het niet! Een varend theatergezelschap, uniek in Nederland. Wat in 1982 begon als een droom van één jongeman, Just Vink, is in 35 jaar bijna gemeengoed geworden. Theater te Water stopte eind vorig jaar. Aanleiding voor filmmaker en oud-Theater te Water speelster Saskia Jeulink om een sfeervol en sociaal bewogen portret te maken van dit fenomeen. Met Theater te Water als vertrekpunt legt zij een verbinding met onderwerpen als de economisering van het cultuurbestel, de veranderende tijdgeest en ontwikkelingen in het sociaal-culturele leven in de dorpen. Tegelijkertijd is het een ode aan de ambitie, idealen en verbeeldingskracht van regisseur Vink en spelers van het eerste uur zoals Alina Kiers, Frank den Hollander, Bert Visscher en Arno van der Heyden tot aan de jonge generatie spelers, de twintigers van nu.

Symfonie voor de Veenkoloniën 12.30 u – 15.00 u ( doorlopend)

De Veenkoloniën zijn lang een moerassig deel van Noord-Nederland geweest, maar zo’n 100 jaar geleden zorgden handel en industrialisatie voor voorspoed en vooruitgang. De componist Jurriaan Berger (Zaandam) gaat in Oost-Groningen op zoek naar geluiden die kenmerkend zijn voor dit bijzondere gebied en neemt het Veenkoloniaal Symfonie Orkest mee op zijn zoektocht. Zijn missie: schrijf een compositie waarin het verleden en heden doorklinken. Naast de zoektocht naar het geluid van de Veenkoloniën, zien we ook Bergers geluid experimenten met het orkest. Het is bijzonder om te zien hoe de samenwerking tussen het klassiek ingestelde orkest en deze jazzcomponist uit de randstad zich ontwikkeld. Regisseur Saskia Jeulink neemt je mee op een historische en muzikale ontdekkingstocht, en maakte daarmee een bijzonder portret van dit eigenzinnig stuk Noord-Nederland.

Symfonie voor de Veenkoloniën won in 2015 de 1e prijs voor Beste Groninger film in (non-fictie ), kreeg een eervolle vermelding op het Noordelijk Filmfestival en was genomineerd voor de Persprijs Groningen.