DvhN schrijft over filmproject: Weg uit de stad

Regisseurs Tom Tieman en  Saskia Jeulink zijn samen aan een filmproject begonnen. Werktitel: Weg uit de stad. DvhN Pieter Broesder schrijft over Andor en Anna en hun avontuur die Saskia Jeulink voor dit project volgt. (foto: Corné Sparidaens)

Jong stel keert met plezierterug naar Oost-Groningen voor een nieuwe start in De Butte in Borgercompagnie

Het wordt een vette uitdaging. Na jaren in Amsterdam te hebbengewoond willen Andor en Anna een nieuwe start maken: in De Butte in Borgercompagnie.

Drie jaar geleden sloot De Butte, één van de kleinste scholen van Oost-Groningen gesticht in 1742. Andor Molter en zijn vriendin Anna van Houwelingen willen de school nieuw leven inblazen. Met hun zoontje Eli wonen en werken ze nog in Amsterdam.

Avontuur

,,Als het aan ons ligt, niet lang meer’’, zegt Andor die het avontuur wilaangaan in Oost-Groningen. ,,Het wordt een terugkeer naar thuis’’, zegtde DJ, fanatiek sporter en docent lichamelijke opvoeding. ,,Ik ben hieropgegroeid en zat op De Butte op school. Straks woon ik er misschien. Alleen dat al maakt het heel bijzonder. Anna komt oorspronkelijk uitZwolle, maar kent de streek goed. Ze is artistiek leider bij het festival Hongerige Wolf in Finsterwolde.’’

,,Zeker, ik houd van Amsterdam, van de stad. Ik houd ook van avontuur en uitdagingen en heb altijd al op een plek willen wonen die bijzonder is. Toen we vernamen dat De Butte leegstond, zijn we gaaninformeren. Het lijkt ons prachtig. Hier kunnen we doen wat we willen.Het is hier ook veel goedkoper dan in de Randstad.’’

Vette uitdaging

,,Als alle vergunningen rond komen, willen we in de school gaan wonenen werken. Liefst willen we het gebouw klimaatneutraal. Maar het zijnhoge lokalen. Waar heb je het meeste licht? Hoe profiteren we van de warmte van de zon. Het wordt een hele vette uitdaging.’’

Eind vorige week kreeg het stel een conceptversie van het bestemmingplan onder ogen. Als alles meezit, hopen ze over zesmaanden duidelijkheid te hebben. ,,We zijn nu vooral bezig met plannen maken. Wat willen we verbouwen, welke ruimte kan waarvoorgebruikt worden. De school moet ook weer voor het dorp worden. De gymzaal willen we weer gebruiken. ik ben gek op sporten. Eén ruimtewillen we inrichten als congresruimte, een ander als atelier waartheatermakers voor Hongerige Wolf terecht kunnen. Het achterstelokaal willen we inrichten als oud, klassiek klaslokaal. Daar willen we een Bed and Breakfast. Plannen genoeg. Het zal heel anders zijn dan in Amsterdam. Maar alle plusjes wegen ruimschoots op tegen de minnetjes.’’

Geworteld

Andor is de zoon van Peter Molter die verderop in Borgercompagniewoont en werkt en met zijn Met Meer Cultuur (MMC) en Cultuurwerkplaats BC47 bekendheid geniet. Hij is ook de broer van filmmaker Joren Molter die ook in Amsterdam woont maar net alsAndor stevig in Oost-Groningen geworteld is. De meeste van zijn films gaan over Groningen.

Weg uit de stad

Hun avontuur van Andor en Anna is ook opgemerkt door de Groningsefilmmaakster Saskia Jeulink die het gezin volgt in hun tocht van Amsterdam naar Andor’s geboortegrond. Stichting Beeldlijn uitGroningen doet de productie, Weg uit de stad getiteld, die door de provincie Groningen wordt ondersteund met 35.000 euro. De film moetop het Noordelijk Filmfestival in première gaan dat van 6 tot 10 november plaatsheeft in Leeuwarden.