Common Senses

Technische ondersteuning René Duursma
Productie – Stichting Beeldlijn
Jaar 2018
Financierders – Beringer Hazewinkel, Provincie Groningen, Prins Bernhard Cultuurfonds, Kunstraad Groningen, Von Brucken Fock Fonds
Lengte  – 55 min
Taal – Nederlands
Première – Noordelijk Film Festival 2018 – tijdens het 30-jarig jubileum van Stichting Beeldlijn.
Omroep/distributie – NFF, NPO, Soundsofmusic festival Groningen

Remake in 2019 door Frits Boersma, 48 minuten. Uitzending op NPO 2 Extra in augustus 2019.

De film volgt het Haydn Jeugd Strijkorkest bij het instuderen en uitvoeren van het gelijknamige werk van de Groningse componist Gerard Ammerlaan. De maker vertelt hierdoor niet alleen een boeiend verhaal over hoe deze jonge musici zich de compositie van Ammerlaan eigen maken, maar schetst tegelijk ook een indringend portret van een uniek en soms wat tegendraads componist.