Egbert Reitsma: Reis langs vorm en kleur

Een portret van Egbert Reitsma door de ogen van de architect Paul van Bussel.

Een film van Lotte Veltman en Jasper Huizinga

Première: 2017

Nr 3 uit de serie Noordelijke Architecten link naar Downloaden of huren

Een film van Lotte Veltman en Jasper Huizinga

• Regie, scenario & samenstelling – Lotte Veltman en Jasper Huizinga
  • Producent – Lejo Siepe
  • Camera – Teade Jagersma, Jasper Huizinga
  • Geluid – Menno Knevel
  • Montage – De Loods mediaproducties
  • Muziek – Norman Creed
  • Onderzoek – Lotte Veltman & Jasper Huizinga
  • Geluidsnabewerking – Menno Knevel
  • Kleurcorrectie – De Loods mediaproducties
  • Techniek en faciliteiten – De Loods mediaproducties
  • Productie – Stichting Beeldlijn ism Stichting Berlagehuis Usquert
  • Jaar: 2017
  • Copyright – Stichting Beeldlijn
  • Financiering – Provincie Drenthe, Prins Bernhard Cultuurfonds, Provincie Groningen, GGB Bolhuisfonds, Stimuleringssfonds Creatieve Industrie, Stichting Beeldlijn
  • Lengte  –  27 min
  • Format – 1080p
  • Taal – Nederlands
  • Première – 8 juni 2017 De Goede Herder Kerk Bedum
  • Omroep/distributie – onderdeel van de tentoonstelling Kleur en Vorm, Bouwen met bezieling, Forum Images Groningen Dag van de Architectuur 2018, Parmando 24Culture, Sociëteit De Harmonie Groningen

In de film spreekt van Bussel zich uit over de invloed van Reitsma op latere generaties noordelijke architecten. Vergelijkingen met zijn eigen werk komen daarbij uiteraard ook ter sprake. Reitsma was in de eerste plaats een kerkenbouwer. Hij was een zeer getalenteerd architect, een kunstenaar eerder dan een dienstbaar maker van gebouwen als gebruiksvoorwerpen. Voor de oorlog bouwde hij in de uitbundige expressionistische stijl van de Amsterdamse School, destijds zeer geliefd bij de Gereformeerden, en deze vroege kerkontwerpen zijn spectaculair, zowel wat de vorm als wat het kleurgebruik betreft.

Hij kreeg het vak in de vingers toen hij als beginnend architect voor het bureau van Willem Kromhout in Rotterdam werkte, de architect die aan de bakermat van de Amsterdamse School stond. In 1920 keerde Egbert Reitsma terug naar Groningen en begon hij aan zijn eerste kerkontwerpen.

“Architecten van nu worden altijd een beetje onzeker als het gaat om kleuren te kiezen” zegt Paul van Bussel van De Unie Architecten. In deze film neemt hij de kijker mee langs twee gebouwen van zijn hand, het Duisenberg Paviljoen in Groningen en het Havengebouw van Blauwestad. Daarnaast bezoekt Van Bussel twee gebouwen van architect Egbert Reitsma in de Amsterdamse School stijl: de gereformeerde kerk in Appingedam en de dubbele villa aan de Nassaulaan in Groningen.

Vorm, kleur, materiaalkeuze, het plezier van ontwerpen en de obstakels in een ontwerpproces, dat alles komt aan bod in de documentaire “Reis langs vorm en kleur”.