Jo van Dijk: Eigenlijk schilder ik muziek

Poëtisch portret van de in Winschoten geboren beeldend kunstenaar en amateurmuzikant Jo van Dijk (1931-2000), lid van De Ploeg en daarna van NU en GR4K.

Een film van Buddy Hermans

Première in 2010

Link naar DVD bestellen

Een film van Buddy Hermans

• Regisseur – Buddy Hermans
  • Producent – Peter Verwey
  • Camera – Anton Tiktak, Jan Oosterdijk, Geert Gritter, Jorn Wijnands
  • Geluid – Jan Oosterdijk
  • Montage – Ruud Tiktak
  • Muziek – Chet Baker, Paul Bley
  • Onderzoek – Buddy Hermans, Cees Hofsteenge-
  • Techniek en faciliteiten – Tiktak Multimedia
  • Productie – Stichting Beeldlijn in samenwerking met TikTak Multimedia en Beeldnet.
  • Jaar 2010
  • Financierders – Gemeente Groningen, Provincie Groningen, Stichting Berlinger Hazewinkel, Stichting Groenman Fonds, TV Noord, CBK Groningen, Café Mulder
  • Lengte  – 25 min
  • Première – voor een klein intiem publiek
  • Omroep/distributie – losse verkoop via dvd

De in Winschoten geboren beeldend kunstenaar en amateurmuzikant Jo van Dijk (1931-2000), maakte enige tijd deel uit van kunstenaarskring De Ploeg en trad hier wegens onvrede uit om toe te treden tot de groep NU en GR4K (Groningen 4 kunstenaars). Hij is de enige kunstenaar die geen artistieke opleiding heeft gevolgd, naar eigen zeggen omdat ‘het risico van een opleiding is dat je teveel van een ander aanneemt.’ Hierdoor heeft Van Dijk een onmiskenbaar eigen stijl ontwikkeld. Zijn schilderijen en grafische kunst zijn overwegend lyrisch abstract te noemen en sterk beïnvloed door Noord- Afrikaanse kunst. Van Dijk verbleef een jaar in Marokko waar hij na zijn terugkeer in Groningen nog steeds een atelier aanhield.

Bron: Aasman,  Susan en Youri Sepp, Het Geziene Werk, Beeldlijn, 25 jaar documentaire film in Noord-Nederland, Groningen, 2011.