Symfonie voor de Veenkolonieën

Camera en Montage – Arno Cupedo
Extra camera – Teade Jagersma & Jeen de Vos
Geluid en geluidsnabewerking  – Menno Knevel
Muziek – intro: 16.59 (J. Berger) uitgevoerd door earswideopen; Pallas Athene (Cornelis Dopper) en Serenade voor de Veenkoloniën uitgevoerd door Veenkoloniaal Sympofie Orkest en J Berger.
Dirigent: Luberus Leutscher
Veenkoloniaal historicus – Harm van der Veen
Archiefmateriaal – GAVA Gronings AudioVisueel Archief, Filmgroep Dubbel 8
Productie –  Stichting Beeldlijn
Jaar 2015
Financierders – Kunstraad Groningen, J.B. Scholten & H.S. Kammingafonds, Veenkoloniaal Symfonie Orkest, Gemeente Stadskanaal, Stichting Beeldlijn,
Lengte  –  53 min
Taal – NL
Première – 20 december in het filmhuis van Beresteyn in Veendam
Omroep/distributie –

De componist Jurriaan Berger (Zaandam) gaat in Oost-Groningen op zoek naar geluiden die kenmerkend zijn voor het gebied. De Veenkoloniën zijn lang een moerassig deel van Noord-Nederland geweest. De aanleg van een nieuwe landschapsstructuur bracht het welvaart en voorspoed. Zo’n 100 jaar geleden zorgden handel en industrialisatie voor voorspoed en vooruitgang; het geluid van de strokartonfabriek galmde door het gebied. Nu kampt de regio met een achterstand: nieuwe structuren blijven uit, de kans op vernieuwing en innovatie lijkt een doodlopende weg. Toch zijn er plannen en kansen voor de Veenkoloniën: wat is de beste route?

Met deze film bewandelen we een muzikale weg door het gebied. Op basis van (historische) geluiden componeert Berger een nieuwe compositie met als doel een bijzondere bijdrage te leveren aan de herwaardering van een uniek deel van Noord-Nederland. De buitenstaander Berger zal in samenwerking met het Veenkoloniaal Orkest de compositie uitvoeren.

Link naar VIMEO on demand

DVD’s niet beschikbaar