Jan Steen, Beeldbouwer

Een persoonlijk portret van Jan Steen, een experimentele film Een film van Buddy Hermans

Première in 2008

KOOP DOCUMENTAIRE

Een film van Buddy Hermans

• Regisseur – Buddy Hermans
  • Producent – Lejo Siepe
  • Redactie en samenstelling: Buddy Hermans en Lejo Siepe
  • Camera – Willem van der Linde en Jan Musch (2de camera)
  • Geluid – Menno Knevel en Michiel Linker
  • Montage – René Duursma
  • Muziek – René Duursma
  • Productie –  Stichting Beeldlijn
  • Copyright – Stichting Beeldlijn
  • Jaar – 2008
  • Financiering – Gemeente Assen, Prins Bernhard Cultuurfonds, Provincie Drenthe, RTV Drenthe, Stichting Jan Steen
  • Lengte – 34 min
  • Première -.Kerkje in Eelde
  • Omroep/distributie – RTV Drenthe

• ‘Ik ben geen beeldhouwer maar een beeldbouwer; van niets, het materiaal, begin ik iets te bouwen’, zo beschrijft de Groningse beeldend kunstenaar en performanceartiest Jan Steen (1938) zijn eigen kunst en werkwijze. Steen woont en werkt in het Noord-Groningse dorp Den Andel, een rustige plaats in het Waddengebied. Deze natuurrijke omgeving, met een overvloed aan natuurlijke materialen, is zowel een inspiratiebron voor zijn beeldende werk als een podium voor zijn performances. Zijn creaties proberen altijd in harmonie te zijn met hun meest elementaire omgeving. Water, aarde en lucht worden hierdoor medescheppers van het uiteindelijke werk. Zijn performances vormen de basis voor zijn beeldende kunst.

Stichting Beeldlijn wijdde twee documentaires aan het leven en werk van deze bijzondere kunstenaar. De documentaire STEEN IN BEELD (1996) is een verslag van zijn creatieve proces en toont een groot deel van zijn oeuvre en enkele performances op het Wad. De tweede documentaire getiteld JAN STEEN, BEELDBOUWER (2008) is meer een persoonlijk portret van Steen. In een uitgebreid interview gaat hij in op zijn jeugd in Assen en de uitwerking daarvan op zijn werk. Zoals Steen zelf stelt is hij altijd op een kinderlijke wijze blijven spelen in zijn eigen gedachtewereld die hij in zijn kunst tracht te verbeelden. In de films wordt de kijker meegenomen in het universum van Jan Steen.

Bron: Aasman,  Susan en Youri Sepp, Het Geziene Werk, Beeldlijn, 25 jaar documentaire film in Noord-Nederland, Groningen, 2011.

Experimentele film over het werk van beeldend kunstenaar Jan Steen (1938, Assen): performance op het Wad, het ontwerp en het maakproces van zijn bronzen sculpturen, tekeningen en werken van gemengde techniek.