Noordelijke architecten – 3 documentaires op 25 mei in Forum Images

Stichting Beeldlijn nodigt u van harte uit om bij deze vertoning aanwezig te zijn.

Groninger Forum, Hereplein 73,  Zaal 2 | vrijdag 25 mei | 16.00 uur | € 6,-

Stichting Beeldlijn heeft afgelopen jaar een aantal architectuurdocumentaires geproduceerd over noordelijke architecten. In het kader van de Dag van de Architectuur 2018 worden drie daarvan vertoond in Forum Images.

In deze drie films van Lotte Veltman en Jasper Huizinga Lotte staan respectievelijk Paul van Bussel (De Unie Architecten), Rob Hendriks (DAAD architecten) en Maarten Schmitt, oud-stadsbouwmeester van Groningen centraal. Thema’s zijn vorm en kleur, bouwen in het agrarisch landschap en de ontwikkeling van de uitbreidingswijken in de stad Groningen.

Reis langs vorm en kleur

“Architecten van nu worden altijd een beetje onzeker als het gaat om kleuren te kiezen” zegt Paul van Bussel van De Unie Architecten.

In deze film neemt hij de kijker mee langs twee gebouwen van zijn hand, het Duisenberg Paviljoen in Groningen en het Havengebouw van Blauwestad.

Daarnaast bezoekt Van Bussel twee gebouwen van architect Egbert Reitsma in de Amsterdamse School stijl: de gereformeerde kerk in Appingedam en de dubbele villa aan de Nassaulaan in Groningen.

Vorm, kleur, materiaalkeuze, het plezier van ontwerpen en de obstakels in een ontwerpproces, dat alles komt aan bod in de documentaire “Reis langs vorm en kleur”.

Regie: Jasper Huizinga & Lotte Veltman / 2017 / 27 minuten / Producent: Stichting Beeldlijn

Oude erven, nieuwe schuren

Wat kunnen architecten voor boeren betekenen? Oude boerderijen in Groningen worden gesloopt vanwege aardbevingsschade, catalogusschuren dreigen het landschap te verpesten. Rob Hendriks van DAAD Architecten laat een moderne aardappelschuur in Bokum zien en ontwerpt een compleet nieuw boerenerf in Eenrum. Hendriks is van mening dat je aan de vormtaal van nieuwe boerderijen moet kunnen zien in welke streek je je bevindt. Ook bezoekt hij Wester Enzelens van architect Oeds de Leeuw Wieland, een karakteristieke Groninger boerderij met dramatische aardbevingsschade.

Regie: Jasper Huizinga & Lotte Veltman / 2017 / 31 minuten / Producent: Stichting Beeldlijn

Sleutelen aan een draaiende motor

De na-oorlogse uitbreidingswijken in Groningen zijn zeer verschillend. Voormalig stadsbouwmeester Maarten Schmitt gaat in vogelvlucht langs de stempelwijken, de rationele

sixties, de woonerven in Lewenborg van architect Jan Sterenberg, de waanzin van de bloemkoolwijk en het antwoord daarop: de door Schmitt ontworpen wijk Hoornsemeer.

Schmitt kijkt terug op zijn stadsbouwmeesterschap van 1974 tot 1998. Hoe zag hij destijds het  ideale ontwerp voor de stadsuitbreiding van Groningen en wat is daar uiteindelijk van terecht gekomen?