Zondag 3 juni Filmcrew bij uitvoering l’infinito van Gerard Ammerlaan

Zondag 3 juni | 15:00 uur | San Salvatorkerk in Groningen. Aankomende zondag speelt het NVE  (Het Noordelijk Vocaal Ensemble ) o.l.v. Leendert Runia één van de mooiste stukken van Gerard Ammerlaan: l'infinito, naar een gedicht van Giacomo Leopardi.

De crew van Stichting Beeldlijn documentaire Common Senses die over Gerard Ammerlaan gaat is daarbij aanwezig om opnames te maken. Regie is in handen van Frits Boersma.

Het is 20 jaar geleden dat de compositie Common Senses van Gerard Ammerlaan (1952-2011) in première ging in het Koninklijk Concertgebouw in Amsterdam. Ammerlaan brengt twee wezenlijke elementen van zijn compositorisch werk samen: het klassieke van het strijkorkest en de improvisatie van de contrabas, het refereert aan Ammerlaans muzikale uitgangspunt: in de muziek is iedereen gelijk, hebben mensen een gemeenschappelijk gevoel dat de hokjesgeest overstijgt.

Common Senses wordt in de documentaire opnieuw ingestudeerd en uitgevoerd, nu door het Haydn Jeugd Strijkorkest uit Groningen. Het geeft een inzicht in de ziel van de componist, zijn muziek en de mensen die zijn muziek willen maken en beluisteren.

Ammerlaan startte zijn carrière als basgitarist in verschillende experimentele popgroepen in de jaren 1960/70. In de jaren tachtig schakelde hij over op geïmproviseerde muziek (en de contrabas). Vanaf 1983 leidde hij zijn eigen ensembles en componeert improvisatiemuziek voor allerlei bezettingen, van duo tot orkest. Ook gaf hij solo concerten.
In de jaren negentig besteedde hij steeds meer tijd aan zijn composities. Hij ontving opdrachten voor andere ensembles en werd vaak gevraagd de muziek te schrijven voor speciale projecten.

Ammerlaan was, door zijn achtergrond in de improvisatiewereld, gewend te reageren op impulsen van buitenaf en hij liet zich graag overrompelen. In zijn zoektocht naar nieuwe uitdrukkingsmogelijkheden overlapten compositie en improvisatie elkaar, pop en klassiek, westerse en niet-westerse tradities. Zijn vrijzinnige aanpak leverde een muzikale mix, die niet onder één noemer te brengen is. Op geheel eigen wijze maakte hij vooral kleurrijke, beeldende muziek. De componist/bassist heeft bijna 40 jaar muziek gemaakt en dit heeft een schat aan materiaal opgeleverd in allerlei schakeringen: jazz/improvisatiemuziek, opera’s, orkestwerken, strijkkwartetten, filmmuziek, experimentele pop enz. Ammerlaans werk neemt dan ook een bijzondere positie in binnen de Nederlandse muziekwereld.

Foto© Jan Bouwman,