In gesprek met filmmakers Ingrid Oyevaar en Maria Gardenier

Het concept van hun film over het dansfestival Op Roakeldais is af: Het Geheim van Warffum gaat op zoek naar de magie van verandering en het geheim van succes. De filmmakers in gesprek met Iekje Smit.

Op zoek naar Het Geheim van Warffum

Warffum, dorpje langs de weg naar Schiermonnikoog. Nu is het mijn bestemming. Ik bezoek Het Dorpslogement, een indrukwekkend rijksmonument “tussen wad en stad” waar Ingrid Oyevaar woont, schrijft en verhalen maakt. Soms monden die verhalen uit in tekst en beeld, geluidswandelingen, foto’s of films. Haar nieuwe project, Het Geheim van Warffum, maakt ze samen met Maria Gardenier, Warffumer en student Culturele Maatschappelijk Vorming. Het is hun eerste film samen.

Wat is het geheim van Warffum, vraag ik.

Hyper lokaal, super mondiaal

Maria: ‘Een keer per jaar ondergaat Warffum een metamorphose. Al 55 jaar komen mensen van over de hele wereld naar Warffum ‘op goed geluk’ om mee te doen aan het internationale folkloristisch dansfestival, Op Roakeldais. Het is een explosie van culturen die alles met elkaar verbindt.’

Ingrid: ‘ In heel Europa worden folklore festivals gehouden en veel redden het niet. Op Roakeldais groeit alleen maar. Van 14 duizend bezoekers in het jaar 2010 naar 24 duizend dit jaar. En dat in een dorp dat zelf nauwelijks tweeduizend inwoners telt! Hoe kan dat? Waarom is Op Roakeldais zo’n succes? Wat is haar geheim?

Dat is de vraag die wij willen beantwoorden in de film.’

100 jaar eenzaamheid als inspiratie

Het boek van Gabriel Garcia Márquez, 100 jaar eenzaamheid is inspiratiebron: Een pioniersstadje , afgesloten van de rest van de wereld, wordt een keer per jaar bezocht door zigeuners, die allerlei bijzonderheden en daardoor het mysterie van de wereld met zich meebrengen.

“Die vermenging van het dagelijkse en het wonderbaarlijke. We voelen dat ook in Warffum tijdens Op Roakeldais en dat effect willen we laten zien. Het ongrijpbare, het magische, ervan.’

‘Warffum transformeert door Op Roakeldais. Wij willen die verandering filmen. In de film zien we  het dorp met de jaargetijden mee veranderen in voorbereiding op het festival totdat het uiteindelijk in de zomer overspoeld wordt door dansers en muzikanten uit alle windstreken. Ze logeren in gastgezinnen. Het hele dorp doet mee. Vriendschappen, liefdes en nieuwe gezinnen worden gevormd. De wederzijdse beïnvloeding ontstaat vooral door het dagelijks leven met elkaar te delen. Dat wordt een belangrijk element in de film. Hierdoor overstijgt het dorp de dagelijkse werkelijkheid. Het is heel maf en gaaf om te zien’, aldus Ingrid.

Drie hoofdpersonen en een uitgekleed storyboard

De verandering treft iedereen. De film laat dat zien door drie hoofdpersonages te volgen die zelf ook een verandering doormaken. En dat betekent dat ze ook iets los moet laten en dat kan pijnlijk zijn.

‘We hebben geen uitgewerkt script’, zegt Ingrid. ‘We hebben wel een verhaal, een heel gaaf verhaal dat we gemaakt hebben met bepaalde mensen in ons hoofd.’

Maria: ‘We kennen die mensen wel en we kennen ook hun verhaal. We hebben avonden en middagen met ze gepraat om het verhaal met ze te ontwikkelen, want ze moesten ook gefilmd willen worden. Nou ze willen! Hun verhaal willen we filmen als ‘fly on the wall’, we zijn wel onderdeel van het gebeuren maar kijken toch toe met enige afstand.’

Een uitgeklede storyboard zal gelden als richtlijn voor het filmen, omdat je ‘de werkelijkheid wil vatten’. Een te gedetailleerd script zou die werkelijkheid weleens in de weg kunnen staan.

Kantelen die beelden!

De makers willen ook beelden kantelen en moeten niets hebben van het stoffige imago van de dansmariekes. ‘Man, Op Roakeldais is een soort hip, professionele, spectaculaire happening, geleid door millennials. Wat er in Warffum gebeurt is globalisering onder de kaasstolp.’

‘Er is ook een groot vooroordeel over dorpen, dat daar niets zou gebeuren.’ zegt Maria. ‘Mensen denken dat alles alleen in het Westen gebeurt. Het is hier wel stil, maar tegelijkertijd gebeurt er ook van alles. Dat laten we in deze film zien.’

En de sfeer…?

De sfeer zal iets magisch hebben. Als de dansers zweven, zal de camera mee zweven. De geluiden, de muziek, de verandering in de natuur, de symboliek en de onverwachte beïnvloeding. De kracht van dans en muziek als universele waarde.

Het antwoord op de vraag, wat is Het Geheim van Warffum, zal bijzonder zijn.

Foto’s: Hans-Peter Cordes en Gerben Veenstra en Ingrid Oyevaar