Yesterdays

Levensverhaal van de befaamde jazzpianist Roelof Stalknecht (1926-1995).

Een film van Buddy Hermans & Jan de Ruiter

Première 1995
Link naar downloaden of huren
Link naar DVD

Een film van Buddy Hermans & Jan de Ruiter

• Regisseur – Buddy Hermans
  • Producent – Peter Verwey
  • Camera – Jan de Ruiter, Jeanette Pols, Pauline Los, Maaike Jongman en Geert Gritter
  • Geluid – Geert Gritter
  • Interviews – Rob Engelsman, Ank Leeuw Marcar, Peter Verwey
  • Montage – Jan de Ruiter, Kees Zwart
  • Muziek – Henk Havehoek (bas),Sije Jasper (saxofoon), Jan Blok (gitaar)
  • Productie –  Stichting Beeldlijn
  • Jaar 1995
  • Financierders – Prins Bernhard Fonds, Gemeente Groningen, Provincie Groningen, Stichting HS Kammingafonds, IBIS, onderwijs voor volwassenen, Centrum Beeldende Kunst, Stichting Paerdemarct Groningen, Openbare Bibliotheek, Forma Aktua Pinakotheek
  • Lengte  – 40 min
  • Taal – Nederlands
  • Première – Jazzclub Oosterstraat
  • Omroep/distributie – DVD losse verkoop

De vermaarde jazzpianist Roelof Stalknecht (1926-1995) genoot tijdens zijn leven internationale faam. Van pianist in het orkest van de legendarische violist Benny Behr ontwikkelde hij zich tot een virtuoze alleskunner die samen met bands als The Miller Sextet en The Atlantic Quintet optrad. Stalknecht ontving in 1960 voor zijn muzikale verdiensten een Edison. In Nederland nam zijn bekendheid daarnaast toe door zijn pianobegeleiding van cabaretier Seth Gaaikema.

Stichting Beeldlijn maakte de documentaire YESTERDAYS (1995) over leven en werk van deze pianist. De film is een fraaie en lichtvoetige combinatie van interviews en archiefmateriaal, waarin Stalknecht spreekt over zijn leven; met woorden maar vooral via zijn muziek. In een zweem van lichte ‘cool jazz’ wordt de kijker in foto’s en anekdotes meegevoerd. Van Stalknechts prille Groningse jeugd waar hij zijn absolute gehoor ontdekte, naar zijn optredens in Frigge, waar hij ontdekt zou worden en zich zou ontwikkelen tot veelzijdig pianist. Ook vertelt hij over de glamourrijke Amerikaanse jazzformaties begin jaren vijftig, zijn toenemende faam na het winnen van de eerste Edison, het tragische auto-ongeluk dat hem een tijdlang het spelen belette en over de meer bezonken, berustende en diepere speelstijl in zijn latere jaren.

Bron: Aasman,  Susan en Youri Sepp, Het Geziene Werk, Beeldlijn, 25 jaar documentaire film in Noord-Nederland, Groningen, 2011.