In context

Roadmovie door Fryslân, Groningen en Drenthe met architecten Gunnar Daan en Cor Kalfsbeek om de vraag te bespreken: Hoe moet nieuwe architectuur zich verhouden tot de bestaande landschappelijke omgeving?

Een film van Lotte Veldman en Jasper Huizinga

Première in 2012

Huren of downloaden

Een film van Lotte Veldman en Jasper Huizinga

Regisseur – Lotte Veldman en Jasper Huizinga
Producent – Lejo Siepe
Camera – Teade Jagersma
Geluid – Menno Knevel
Montage – De Loods mediaproducties
Muziek – Armando Trovaioli
Ondertiteling – Engels /Carol van Gelder & Sheila Ottway
Een initiatief van  – Jos Bosman
Geluidsnabewerking – Menno Knevel
Kleurcorrectie – De Loods mediaproducties
Techniek en faciliteiten – De Loods mediaproducties
Productie – Stichting Beeldlijn ism Stichting Noorderbreedte
Copyright – Stichting Beeldlijn
Jaar 2012
Financierders – Stimuleringsfonds voor de Architectuur, GGB Bolhuisfonds, Mady Saksfonds – Prins Bernard Cultuurfonds, Sipkema onroerend goed, Kunstraad Groningen,  Stichting Beeldlijn.
Lengte  – 53 min
Format – 1080p
Taal – Nederlands
Première – Dagen van de Architectuur op 22 juni 2012, in Groningen en Leeuwarden
Omroep/distributie – Architecture Film Festival Rotterdam AFFR, Bibliotheek, De Cinemaplusfabriek, Parmando 24Culture

Cor Kalfsbeek maakte veel gebouwen in Drenthe en Groningen, Gunnar Daan in Friesland en Groningen. Aan de hand van een rit langs hun gebouwen worden gesprekken gevoerd over hun uitgangspunt: hoe verhoudt de architectuur zich tot het landschap en hoe komt dat tot uiting in Noord Nederland. Wat is mooi, wat is lelijk en waarom? Wanneer begint een gebouw een storend element te worden in het landschap? Materiaalgebruik, motieven, stijlelementen uit het verleden, de staat van de architectuur in het heden en de toekomst zijn de thema’s van het gesprek.