‘Warffum danst!’

De documentaire ‘Warffum danst!’ gaat over een van de grootste folkloristische dansfestivals van Europa: ‘Op Roakeldais’. Hier komen jaarlijks honderden dansers en muzikanten naartoe om er te dansen, zingen en muziek te maken. Het hele dorp beleeft dit mee, onder andere door vol enthousiasme deze gasten een week lang onderdak te bieden. In de documentaire […]

In de documentaire van Ingrid  Oyevaar zien we Warffumer Henk, die ieder jaar dansers onderdak biedt. Hij herkent zich in de idealistisch denkbeelden van de jongere David, artistiek leider van het festival, en ziet hoe culturen elkaar beïnvloeden tijdens de dansweek. Zo laat de uit Mexico afkomstige Maru de Mexicaanse dans samensmelten met onze aloude Hollandse klompendans.

• Op 11 november 2023 ging de film in première in het Groninger Forum.
  • Op het Noordelijk Filmfestival in Leeuwarden won de film een Noorderkroon Award in de categorie ‘beste kort documentaire’.
  • 26 november wordt ‘Warffum danst!’ uitgezonden bij RTV Noord en later dit jaar op landelijke televisie bij omroep Max.

‘Warffum Danst!’ werd geproduceerd door Hollandse Helden in samenwerking met stichting Beeldlijn. Regie: Ingrid Oyevaar.