Eppo Rynko Ottes (8 mei 1941 – 20 april 2021)

Eppo Rynko Ottes, Groningse orgelbouwer, is op 20 april 2021 overleden. De documentaire De Toer van een orgelbouwer is aan hem gewijd.
Jo Willems

Op 20 april 2021 is Eppo Rynko Ottes overleden. Deze Groningse orgelbouwer ( 1941) bouwde tijdens zijn leven meer dan 70 orgels, voor kerken in binnen – en buitenland. In Groningen en Drenthe staan nog drie dienstdoende orgels van zijn hand. Hij bouwde in opdracht in heel Europa zijn orgels, zonder concessies te doen aan klank en kleur. “Als een moskee mij de opdracht geeft een orgel te bouwen, dan doe ik dat met evenveel plezier als voor een katholieke kerk”. Ambacht en kunst lopen als een rode draad door het leven van deze bijzondere noordeling.

Regisseuse Saskia Jeulink maakte samen met de orgelbouwer een spannende road-movie langs plekken in Noord- Nederland, Duitsland en Spanje. Het werd de documentaire De Toer van een orgelbouwer. Een toer die nu ten einde is.

We wensen namens het bestuur van stichting Beeldlijn en medewerkers zijn familie en naasten sterkte.

Het Ottes-orgel in Móstoles – Madrid

Hieronder de trailer van de documentaire, die in zijn geheel te zien is op vimeo on demand.

Dank aan Jan Brons voor de foto