Eppo Rynko Ottes: De toer van de orgelbouwer

De documentaire legt niet alleen de overdracht van het orgel aan de kerk vast, maar ook de toenemende twijfel in het (geestelijke) leven van de orgelbouwer Eppo Rynko Ottes.

Een film van Saskia Jeulink

Première: 9 Mei 2013

Link naar VIMEO on demand
Link naar DVD

Een film van Saskia Jeulink

Regisseur – Saskia Jeulink
Producent – Lejo Siepe
Camera – Willem van der Linde
Geluid – Jan Schoen
Montage – Willem van der Linde
Interviews – Saskia Jeulink
Geluidsnabewerking – Jan Schoen
Productie – Stichting Beeldlijn
Jaar 2013
Financierders – Gemeente Appingedam, NUT fonds, Mady Saks Fonds / Prins Bernhard Cultuurfonds, RWE Cultuurfonds,  Kunstraad Groningen, Stichting Oude Groninger Kerken, Stichting Beeldlijn.
Lengte  –  40 min
Première – 9 Mei 2013, het festival Terug naar het Begin, Nicolai kerk, Appingedam
Omroep/distributie – Noordelijk Film Festival, Internationaal Film Festival in Assen, OOG TV, Bibliotheek, Podium TV

De toer van een orgelbouwer toont het leven en werk van de noordelijke orgelbouwer Eppo Rynko Ottes die meer dan 70 orgels in Europa heeft gebouwd, waaronder het Vaticaan. Kunst en ambacht staan centraal in het leven van Ottes. Door de bouw van de orgels leerde hij tal van geestelijken kennen die hem nieuwe  inzichten gaven waardoor zijn streng gereformeerde geloof aan het wankelen is gebracht. Het orgel kwam tussen hem en God te staan.

De Groningse orgelbouwer Eppo Rynko Ottes (1941) bouwde tijdens zijn leven meer dan 70 orgels voor kerken in binnen- en buitenland. De documentaire legt niet alleen de overdracht van het orgel aan de kerk vast, maar ook de toenemende twijfel in het (geestelijke) leven van de noordelijke orgelbouwer.