Zoektocht naar Molukse geschiedenis in ‘Waarom niet naar ‘Wyldemerk’

De Molukse familie Manuputty verhuisde als enige moslimgezin niet van kamp Schattenberg naar kamp Wyldemerk bij Balk. In de documentaire ‘Waarom niet naar Wyldemerk?’ zoekt de 32-jarige Nikki Manuputty uit waarom, om haar familiegeschiedenis een plek te geven in haar leven.

Het was vorig jaar zeventig jaar geleden dat duizenden Molukse KNIL-militairen met hun familie naar Nederland kwamen. Een deel van hen werd ondergebracht in Kamp Schattenberg (Westerbork). Zo ook de vader en grootouders van Nikki Manuputty, hoofdpersoon in de ontroerende documentaire ‘Waarom niet naar Wyldemerk’, die komend weekend wordt uitgezonden. De meeste Molukkers die in de jaren vijftig naar Nederland kwamen waren christelijk, maar de familie van Nikki was moslim. Voor de moslimfamilies werd, na oplopende spanningen tussen hen en de christelijke medebewoners, in Zuidwest Friesland een eigen kamp opgericht: Wyldemerk. Vader Manuputty wilde daar niet naar toe en bleef met zijn gezin, als enige moslims, achter in Drenthe.

Er niet bij horen

De film van regisseur Anne van Slageren gaat over de persoonlijke zoektocht van​​ Nikki Manuputty naar haar Molukse familiegeschiedenis. Ze vraagt zich in de film af of haar gevoel van buitengesloten te zijn iets te maken heeft met de beslissing van haar opa. Hij was als enige moslim in Schattenberg een vreemde eend in de bijt, en ook voor haar voelt het vaak alsof ze er niet bij hoort. Ze keert met haar vader terug naar Schattenberg en bezoekt moslims die wél naar Wyldemerk verhuisden, en daardoor een heel ander leven kregen. De documentaire is een co-productie van Stichting Beeldlijn en Omrop Fryslân en wordt zaterdag uitgezonden op NPO2 en zondag bij Omrop Fryslân.

Unieke beelden van moskee uit de jaren ’50
In de film zijn unieke beelden van het kamp Wyldemerk bij Balk te zien, gemaakt in de jaren ’50. Hier stond de tweede moskee ooit in Nederland gebouwd. Regisseur Anne van Slageren kreeg de zwartwitfilm in bruikleen van Ghani van den Bergh, die de film uit een familienalatenschap in beheer heeft. ‘Het is een ongewoon beeld in het Friesland van die jaren: biddende moslims in een Molukse moskee in Gaasterland,’ zegt Van Slageren. ‘Bijzonder dat iemand daar toen een film maakte en dat die bewaard is gebleven.’

FryslânDOK ‘Waarom niet naar Wyldemerk?’
Zaterdag 4 december NPO2 15.30 uur (herhaling 5 december 13.10 uur)
Zondag 5 december Omrop Fryslân 17.00 uur (herhaling ieder uur)
FryslânDOK wordt Nederlands ondertiteld
Deze film is mogelijk gemaakt dankzij de provincie Drenthe, de gemeente Midden-Drenthe en Omrop Fryslân.

Bekijk hier de trailer.