NPO 2 vertoont “schitterend” portret van Matthijs Röling

donderdag 13 juni bij de AVROTROS Close-Up om 23:00 uur

M.R. – het universum van Matthijs Röling. portretteert kunstschilder Matthijs Röling. De film ging in 2018 in première in het Groninger Forum. “Schitterend”  geschoten” volgens het Dagblad van het Noorden.

De TV première van de documentaire is op donderdag, 13 juni op NPO2. AVROTROS Close-Up zendt hem uit om 23:00 uur. De film wordt herhaald op vrijdag, 14 juni om 14.15.

Tot en met 25 augustus is de documentaire te zien in het Drents Museum, bij de tentoonstelling In dank aanvaard: Matthijs Röling.

Over de film zeggen de makers:

“Matthijs schildert niet meer. Nu brengt hij de dagen door in misschien wel zijn grootste kunstwerk; de tuin en het huis die zo vaak als ‘decor’in zijn schilderijen hebben gefigureerd. Een universum van geometrische vormen, schijnbare eeuwenoude ruïnes en de sterrenhemel. Terwijl de seizoenen verstrijken blikt Matthijs terug op een leven lang schilderen en tekenen.” – www.ditisoprecht.nl

Regie: Marrit Koopmans & Walker Pachler | Nederland | 2018 | 51 min. | Nederlands gesproken| Camera/Edit: Walker Pachler | Uitvoerend Producent: Marrit Koopmans | Productie: Stichting DITISOPRECHT © & Stichting Beeldlijn