De laatste boer van Euvelgunne

De laatste boer van Euvelgunne’ is een sober portret van een boer die tegen de verdrukking van de stad in heeft voortgezet wat hij als zijn familieplicht zag.

Een film van Tom Tieman

• Archiefmateriaal – GAVA Gronings AudioVisueel Archief en Aerophoto Eelde
  • Productie – Stichting Beeldlijn & het Filmcollectief
  • Jaar 2017
  • Financierders – Stichting Levende Dorpen, Kunstraad Groningen, Prins Bernard Cultuurfonds, J.B. Scholtenfonds en H.S. Kammingafonds, Stichting het Roode of Burgerweeshuis, Stichting Beeldlijn, Groninger Landschap
  • Lengte  – 34 min
  • Taal – Gronings
  • Première – November 2017
  • Omroep/distributie – OOG, 2DOC, NPOStart, VPRO, Noordelijk filmfestival, International Film Festival Assen

Tussen het razende verkeer van de Groninger ringweg en de bedrijven op industrieterrein Euvelgunne houdt boer Thies Dijkhuis nog elf koeien op zijn kleine stukje land. Vroeger keek Dijkhuis vanuit zijn boerderij uit over de weilanden. Veel collega-boeren zijn uit het voormalige gehucht Euvelgunne vertrokken om plaats te maken voor de industrie. Ook Dijkhuis had weg kunnen gaan, maar hij besloot om samen met zijn broer Teun de strijd aan te gaan met de oprukkende stad. Hij wilde zijn land, dat aan de boorden van de historische rivier De Hunze ligt, in de oorspronkelijke staat behouden. Om je geboortegrond te behouden, moeten er offers worden gebracht. Vooruitgang is onvermijdelijk maar Dijkhuis boert, ondanks zijn verslechterende gezondheid, stug door met hulp van zijn broer. In de herfst gaan de koeien op stal en als het lente is mogen ze weer in de grazige weiden van de Hunzezone rennen. Zo is het altijd gegaan.

Het is de eerste film van de Groninger filmmaker Tom Tieman.

Publicaties: Dag van het Noorden, RTV Noord, OOG

Link naar winkel