Harm Hindrik Meijer, Groninger Regionalist

Documentaire over politicus Harm Hindrik Meijer (1919-1988) die de Gröniger Bond oprichtte in 1974. Was hij zijn tijd vooruit? Was hij de Veenkoloniale Don Quichotte?

Een film van Lejo Siepe en Jan Oosterdijk

Première in 2007

Een film van Lejo Siepe en Jan Oosterdijk

Regisseur – Lejo Siepe
Producent – Lejo Siepe
Camera & Geluid – Jan Oosterdijk
Montage – Henk Kleinbruinink
Productie –  Stichting Beeldlijn
Jaar 2007
Copyright – Lejo Siepe, Jan Oosterdijk,
Lengte  – 20 min
Première – 28 februari 2007 in de Groninger Archieven

‘Zo bekromp’n as die ‘ollanders binn’n, binn’n wie nou nait. die ‘ollanders moog’n best wat van ons ‘ebb’n van dat spul, moar dan zull’n ze ook weet’n moeet’n dat ze ‘et van ons krieg’n.’

Zo dacht Harm Meijer (1919-1988), of Haarm Maaier, zoals hij het liefst aangesproken wilde worden, over de Groningse gas- en olievoorziening aan het Westen des lands. Meijer zette zich in voor de economische en culturele belangen van de provincie Groningen. Als regionalist, dichter, schrijver, journalist en activist trachtte hij de Groningse identiteit en onafhankelijkheid van ‘Den Haag’ te bevorderen. Met dit doel richtte hij in 1974 de Grönneger Bond op, waarvan hij zelf lijsttrekker zou worden in de provinciale verkiezingen.

De korte documentaire HARM HINDRIK MEIER, GRONINGER REGIONALIST (2007) schets een portret van deze opmerkelijke persoon. Aan bod komen zijn acties, de neergang van zijn partij in 1987 en zijn eigen overlijden een jaar later. Hiernaast geven historici en familieleden hun visie op Meijers persoonlijkheid en doelstellingen. Het feit dat de Grönneger Bond nooit echt van de grond kwam, komt met name doordat het regionalisme in Groningen altijd minder ontwikkeld is geweest dan bijvoorbeeld in Friesland. Ook was het verkiezingsprogramma eigenlijk niet zo realistisch. Het pleidooi van de bond om Groningen op te laten gaan in een Nedersaksische staat viel bij de nuchtere Groningse kiezer niet in goede aarde. De partij werd eigenlijk vooral door Meijer zelf belichaamd, waardoor zijn utopische droom organisatorisch gezien weinig om het lijf had. De Partij voor het Noorden die in 2003 werd opgericht leek op een meer haalbare poging om de regionale belangen politiek te vertegenwoordigen. Meijers grootste verdienste is wel geweest dat hij het belang van regionale politiek, cultuur en daarmee de Groninger identiteit weer op de kaart zette.